X
تبلیغات
گروه راهنمایی تحصیلی استان اردبیل

 

طر ح های خود اتکایی مدارس شبانه روزی استان اردبیل

 

رديف

نام منطقه

نام مدرسه

نام طرح    

 

زمان اجرا

1

گرمی

دخترانه شهید عالیزاده

گلسازی

1/8/85-30/2/86

 

2

گرمی

دخترانه شهید عالیزاده

بافندگی

1/8/85-30/2/86

 

3

خلخال

دخترانه راضیه

گلسازی-خیاطی

15/8/85-10/2/86

 

4

کوثر

دخترانه حجاب

کامپیوتر

۱۵/۱۲/۸۵ -۳۰/۲/۸۶

5

کوثر

پسرانه شهید اسکندری

باغبانی

 

1/12/85-15/6/86

6

کوثر

پسرانه دکتر حسابی

باغبانی

 

1/7/85-30/3/86

7

هیر

پسرانه شهید باکری

کامپیوتر

 

1/7/85-30/3/86

8

هیر

پسرانه شهید باکری

صنایع چوبی ،معرق کاری،پارو سازی

1/7/85-30/3/86

9

هیر

پسرانه شهید باکری

گلیم بافی

 

1/7/85-30/3/86

10

نمین

دخترانه صدیقه کبری

گلیم بافی

 

0/10/85-10/2/86

11

نمین

دخترانه صدیقه کبری

کامپیوتر

 

0/10/85-20/2/86

12

خورش رستم

پسرانه شهید بهشتی

جوشکاری ،لوله کشی با لوله سبز

 

1/9/85-30/2/86

13

خورش رستم

 

دخترانه حضرت معصومه

خیاطی

۳0/7/85-20/3/86

14

سرعین

دخترانه زینبیه

گلسازی –عروسک سازی

 

1/8/85-31/2/86

15

نیر

دخترانه زینب کیری

گلیم بافی –فرش بافی

 

1/7/85-30/11/85

16

بیله سوار

دخترانه رباب

گلسازی

 

1/7/85-31/2/86

 

 

 

 

 

برای با لندگی نظام آموزش و پرورش طر حهای مختلفی با اهداف عالی در نظر گرفته شده که طرح خود  اتکا یی نمونه ای از آن است . نیاز به این طرح به خصوص در مناطق  روستایی و عشا یری بیشتراز سایر مناطق احساس می شودزیرا جوانان این مناطق از امکانات و تجهیزات آموزشی بی بهره بوده وبا اجرای چنین طرحها اعتماد به نفس و روحیه خود باوری در آنان تقویت می شود .

 به طور قطع تحقق اهداف طرحهای منتخب توسط مدارس شبانه روزی آثار و ثمرات زیادی را بد نبال خواهدداشت از جمله :                                  

1- نوعی مهارت آموزی و آشنایی دانش آموزان با شغلها و حرف گوناگون جامعه است .

2 - موجب تقویت خود باوری است .    

3- اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کند .

4- از هدر رفتن استعدادهای بالقوه جلوگیری نموده و به بالفعل رسیدن آن نقش مؤثری را ایفا می کند .

5 - نوعی درآمد زایی و گامی در راستای خود گردانی است .

 

برای تحقق اهداف ذیل ماده 2 اساسنامه مدارس  شبانه روزی و به فعلیت در

 آوردن استعد ادها و تواناییها ی دانش آموزان مدارس که نوعا بصورت        

24 ساعته در مراکز شبانه روزی حضور دارند ضرورت برنامه ریزی و تدوین وارایه برنامه مناسب به منظور استفاده بهینه از امکانات اینگونه مدارس از جمله زمین و فضای مناسب جوارآموزشگاه برای فعالیتهای کارگاهی ، کشاورزی ، هنری ، تفریحی ، و .... بیشتر احساس میشد که جزءبرنامه های او لویت دار دست اندر کاران ذیربط قرار گرفته و در راستای تحقق اهداف ذیل چند سالی است گزارش اجرای طر ح های خود اتکایی در مدارس شبانه روزی تدوین وجمع بندی میگردد.

                                                                                                                  

 

در این راستا در مدارس شبانه روزی استان اردبیل طبق برنامه ریزی هایی که گردیده و با توجه به اعتبار و امکانات موجود و علاقه دانش آموزان اقدام به       بر گزاری طرح های  مختلف خود اتکایی نموده اند ودانش آموزان را به چالش وا داشته اند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

دانش آموزان دو زبانه موفق ترند شنبه بیست و یکم بهمن 1385 12:21
بر اساس تازه ترین برسی های دانش آموزان دو زبانه بیش از سایر دانش آموزان احتمال دریافت نمره های بیشتر در امتحان را دارند . مطالعه ای که در مورد دانش آموزان پرتغالی مقیم لندن صورت گرفته نشان داده است دانش آموزانی که به یادگیری زبان مادری خود در انگلستان ادامه داده اند پنج برابر سایر دانش آموزان احتمال دریافت نمره ۲۰  در امتحانات نهایی را دارند . این بررسی ها نشان داد دانش آموزان یازده ساله منطقه "هاکنی "که در خانه زبانی غیر از انگلیسی را به کار می برند از دانش آموزانی که در خانه فقط انگلیس صحبت می کنند در درسها نمره های بیشتری کسب می کنند . گفتنی است این بررسی در مرکز ملی زبان انگلستان صورت گرفته است .ترور مک دونالد رئیس این مؤ سسه در این مقدمه گزارش به این که بسیاری از مدارس انگلستان دو زبانه بودن دانش آموزان را نا دیده گرفته و پیشرفت مهارتها در سایر زبانها به جز انگلیسی را ترغیب نمی کنند گفته است ما بجای ترویج فرهنگ "فقط انگیسی "باید فرهنگ "انگلیسی به علاوه ....." را مد نظر قرار دهیم . ما به این نتیجه رسیده ایم که کودکان قادرند چند زبان را بطور همزمان یاد بگیرند و چند زبانه بودن فایده های بسیاری برای آنان در بر دارد .کسبمهارتهای شناختی و ارتباطی بهتر و درک و دریافت بهتر فرهنگهای گوناگون از مزایای چند زبانه بودن است . در این برسی به پژو هش های " دانشگاه یورک "در کانادا در مورد افراذ دو ربانه نیز اشاره شده است . بر اساس بررسی های این دانشگاه افرادی که به دو زبان سخن می گویند در مقایسه با کسانی که فقط به یک زبان صحبت می کنند قادرند وظایف ومسئولیتهای بیشتری برعهده گیرند .دلیل ان هم این است که افراد دو زبانه بطور مرتب از بخشی از مغز خود که "کرتکس پیشین "خوانده می شود به کار می گیرند . بکار گیری این بخش از مغز موجب تقویت دقت و توجه انسان می شود .بر اساس بررسی مرکز ملی زبان انگلستان از هر ۸ دانش آموز ابتدایی مدارس انگلستان بیش از یک نفر (حدود هشتصد و پنجاه هزار تن )در خانه به زبانی غیر انگلیسی صحبت می کنند .افزون بر این کسانی که دو یا چند زبانبلدند بیش از کسانی که فقط به یک زبان صحبت میکنند در یادگیری زبانهای جدید استعداد داشته و آسانتر از آنها زبان یاد می گیرند . در این بررسی از مدرسه های نمونه ای که از تنوع قومی دانش آموزان بهره گرفته اند استفاده فراوان شده است . یکی از این مدرسه ها "دبستان نیو برای پارک "در شرق لندن است که در آن برنامه ای به نام "زبان ماده "به اجرا در می آید . در این برنامه تمام دانش آموزان در هر ماه با یکی از ۴۴زبانی که زبان مادری همکلاسیهایشان است آشنا می شوند . در مدرسه های ابتدایی "پیتر بروف "نیز کلاسهای زبان ایتالیایی اردو و پنجایی برپا شده است.در این بررسی یاد آوری شده است که اکنون نقشه زبانی بریتانیا تغییر یافته و شمار زبانهایی که در این کشور تکلم میشود رو به افزایش است وهمچنین تنوع زبانی مانند گذشته به یک یا چند ناحیه محدود نشده بلکه در سر تا سر کشور ودر مناطقی که پیشرو به جز انگلیسی زبان دیگری دریافت نمی شده پراکنده شده است . گفتنی است به دستور آلن جانسن وزیر جدید آموزش وپرورش انگلستان پژوهش در مورد آموزش زبانهای گوناگون در مدارس در دست اجرا ست قرار است نتایج این پژوهش هابرای تصمیم گیری در مورد آموزش زبان در ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ اعلام شود .

                                                             منبع :روزنامه ایند ینپدنت

                                                                اول نوامبر ۲۰۰۶

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

ادامه آشنایی با دوره راهنمایی شنبه بیست و یکم بهمن 1385 12:9

رديف

موضوع

 ابتدايي

راهنمايي

1

مدت دوره

5 سال

3 سال

2

تعدادپايه (كلاس)

5 پايه

3 پايه

3

تعدادكتابهاي درسي

4 تا6 جلد

12 تا14 جلد

4

تعداد درسها

6 تا 10 درس

17 تا 18 درس

5

تعدادمعلم

1 تا 3 آموزگار

تا 12 دبير

6

مدت حضوردرمدرسه طي يك هفته

28 ساعت

33 تا34 ساعت

7

مدت بيكاري درهفته

ـــــــ

2 تا3 ساعت

8

حداقل ساعت كلاسهاي فوق برنامه

تا7ساعت

2تا8ساعت

9

مدت حضور درمدرسه طي يك روز

4 ساعت

6 ساعت

10

مدت هرجلسه درس

45 دقيقه

90 دقيقه

11

مدت هرزنگ درسي

45 دقيقه

45 دقيقه

12

تعدادزنگ تفريح دريك روز

3 زنگ

2 زنگ

13

تعدادجلسه درسي دريك روز

4 جلسه

3جلسه

14

تعدادكتاب به زبانهاي غير فارسي

1 كتاب

2 كتاب

15

ميانگين تعدادصفحات كتابها

641صفحه

1461 صفحه

 

گلهاي باغ اميد :

 

آيا مي داني چرا اين همه تفاوت دروجود دارد؟ درست گفتي چون بزرگ شده اي وحالا مي تواني درشرايط جديد باراهنمايي دبيران گرامي وهمكاري ومساعدت والدين مطالب بيشتري ياد بگيري . تلاش زيادتري داشته باشي ساعات بيشتري رادر محيط آموزشي حضور داشته باشي ، بادوستان خوب بيشتر ارتباط برقرار كني وبا آموزش مهارت هاي زندگي خودرا براي يك زندگي موفق آماده سازي.

اهداف دوره ي راهنمايي:

دانش آموز واولياي محترم : هدفهاي تعيين شده درشوراي عالي آموزش وپرورش براي دوره ي راهنمايي تحصيلي شامل 8 فصل و105بند است كه مجموعه آن بصورت قاب وپوستر دردفتر وسالن مدرسه شما نصب شده است.اجازه دهيد بخش هاي مهم آن را با هم مرور كنيم وبه كمك هم (شما،والدين،دبير،مديرو)درتحقق آن سعي وكوشش نماييم .انشاء ا

اهداف اعتقادي:

       ×          خدارابه دليل ربوبيت شايسته اطاعت مي داند

       ×          با ولايت فقيه آشنايي دارد ورابطه آن را باامامت مي داند

       ×          اصول دين وفروع دين راباوردارد وبراساس آن عمل مي كند

اهداف اخلاقي:

       ×          به رعايت نظم وانضباط عادت كرده است

       ×          استفاده ازتجربه بزرگترها را براي پيشرفت خود وديگران لازم مي داند

       ×          به ارزشها وتواناييهاي خود آگاه است وسعي درپرورش آنها دارد

اهداف فرهنگي، هنري:

       ×          بافرهنگ وآداب وسنن مطلوب جامعه آشناست ونسبت به آنها احساس تعهد مي كند

       ×          ابعاد زيبايي رادرمخلوقات الهي توصيف مي كند

       ×          بااستعدادهاي خود آشنا ست وسعي درپرورش آنها دارد

اهداف علمي ، آموزشي:

       ×          به تفكر ومباحثه علاقه مند است وباروش تحقيق آشنايي عملي دارد

       ×          روحيه علمي ، قدرت استدلال وتفكر انتقادي وخلاق دارد.

       ×          نحوه ي يادگيري خود رامي فهمد

اهداف اجتماعي:

       ×          خدمت كردن به مردم وميهن راوظيفه ي خود مي داند

       ×          دربرابرخدمت ديگران قدرشناس است وازآنها تشكر ميكند

       ×          به اهميت قانون واقف است ورعايت آن رامفيد وضروري ميداند

اهداف زيستي:

       ×          كاركرد ووظايف اعضاي بدن رامي شناسد وتناسب آنها را حفظ مي كند

       ×          درحفظ واحياي محيط زيست كوشش ميكند

       ×          بابهداشت فردي واجتماعي آشناست وآن رارعايت ميكند

اهداف سياسي:

       ×          اهميت وحدت وامنيت ملي را درك مي كند

       ×          نقش مردم ودين را درحكومت مي داند

       ×          راههاي حفظ استقلال ، آزادي وعدم وابستگي رامي شناسد

اهداف اقتصادي :

       ×          احكام اقتصادي اسلام رامي داند ودرحد وظيفه به آنها پايبند است

       ×          ارزش كاررابراي بهبود وضعيت فردي واجتماعي مي داند

       ×          مالكيت ديگران را محترم مي شمارد ونسبت به رعايت آن حساس است.

 

 

 

آيا بهتر نيست به همراه دوستان آن را مطالعه ودركلاس با كمك وراهنمايي دبيران روي آنها بحث كنيد؟درست تشخيص داديدپس حتما اين كاررا انجام دهيد.

جدول درس هاي دوره ي راهنمايي

تلاشگر عزيز :دانستي كه درهرهفته بايد 33 تا 34 ساعت به مدرسه بروي ودراين مدت 17 تا18 درس رابخواني واحتمالاً بين 2 تا8 ساعت هم ازكلاس هاي فوق برنامه (براي پر كردن ساعات بيكاري ) استفاده كني ، اگر علاقه مند به آشنا شدن با چگونگي آنها هستي حتماً به جدول زير دقت كن وآن را براي بزرگترهايت هم بخوان . موفق باشي.

 

رديف

درس

ساعات تدريس هفتگي

نوع امتحان پاياني

پايه اول

پايه دوم

پايه سوم

1

قرآن

2

2

2

كتبي-شفاهي

2

تعليمات ديني

2

2

2

كتبي

3

عربي

2

2

2

كتبي- شفاهي

4

تعليمات اجتماعي

1

1

1

كتبي

5

تاريخ

1

1

1

كتبي

6

جغرافيا

1

1

1

كتبي

7

قرائت فارسي(خواندنودرك مطلبودستورفارسي)

3

3

3

شفاهي

8

املاي فارسي

1

1

1

كتبي

9

انشاي فارسي

1

1

1

كتبي

10

قرائت ومكالمه زبان انگليسي

1

2

2

شفاهي

11

دستور،درك مطلب،املاوجمله نويسي زبان

1

2

2

كتبي

12

رياضيات

5

4

4

كتبي

13

علوم تجربي

4

4

4

كتبي-عملي

14

شناخت حرفه وفن

3

3

3

كتبي-عملي

15

هنر

2

1

1

عملي

16

ورزش

2

2

2

عملي-شفاهي

17

آموزش دفاعي(براي پسران)

-

-

1

كتبي

18

پرورشي

2

1

1

كتبي-عملي

جمع ساعات

34

33

34پسران

33دختران

 

ساعات فوق برنامه

حداقل

4

3

2 پسران

3دختران

 

حداكثر

8

8

8

 

توجه:مدت برگزاري كلاس هاي فوق برنامه با توجه به امكانات مدرسه وتوافق انجمن اولياء ومدير تعيين مي شود.

نحوه ي ارزشيابي

فرزند خوبم،اين صفحه مربوط به اموري است كه دوست داري،اطلاعات زيادي درمورد آن داشته باشي.يعني صفحه ي امتحانات .پيشنهاد مي كنم اين صفحه را با افراد تحصيل كرده خانواده ات بخواني تا آنها هم آگاه شوند.متشكرم

الف:نمره ي امتحاني هردرس از ميانگين ((نمره ي ارزشيابي مستمر))و((نمره ي امتحان پاياني))

مشخص مي شود.دوست من براي دانستن معني جمله بالا وكلماتي كه زير آنها خط كشيده شده بهتر است مطالب زيررا به دقت بخواني.

1-ارزشيابي:به فرآيند(روش،روند،جريان) جمع آوري اطلاعات ازآموخته ها وتوانايي دانش آموزان وقضاوت درمورد حدودآن آموخته ها وتوانايي هارا ارزشيابي گويند.

2- نمره ارزشيابي مستمر:نمره اين قسمت با توجه به ميزان مشاركت دانش آموزدرفعاليت يادگيري ازطريق بررسي (تكاليف درسي)،(انجام پرسش هاي تدريجي)و(بررسي فعاليت هاي مرتبط با درس خارج از كلاس)  تعيين مي شود.كه داراي 20 نمره مي باشد.

توجه: از 20 نمره ي ارزشيابي مستمر درهرنوبت امتحاني(حداقل 5 نمره) آن به فعاليت خارج از كلاس اختصاص مي يابد كه مقدار نمره توسط دبير محترم هردرس مشخص ميشود.

3- نمره ي امتحان پاياني:نمره اين قسمت با توجه به ميزان پاسخ هاي ارايه شده توسط دانش آموز به (ورقه ي امتحان پاياني) مشخص مي گردد كه داراي 20 نمره مي باشد.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ب- امتحان پاياني نوبت اول (ازمطالب درس داده شده همان نوبت) وامتحان پاياني نوبت دوم(ازتمام محتواي كتاب درسي) مي باشد.

ج- امتحانات پاياني نوبت اول بين روزهاي 15 دي تا 10 بهمن وامتحانات پاياني نوبت دوم درخرداد ماه هرسال برگزار خواهد شد.

د-مديرمدرسه موظف است درطول هرنوبت حداقل يكبار(حدود يك ماه قبل از امتحانات پاياني دانش آموز وولي وي را از نتايج ارزشيابي مستمر هردرس مطلع نمايد.

 ه- درهرنوبت به هردانش آموز براساس رفتار،اخلاق،رعايت موازين اسلامي ،رعايت اصول بهداشت ونظافت شخصي،كيفيت حضوروغياب ورعايت مقررات مدرسه يك نمره انضباط داده مي شود.

و- شرايط قبولي درخرداد ماه:دانش آموزي درخردادماه قبول شناخته مي شود كه داراي شرايط زير باشد:

1- معدل كل وي كمتر از ده نباشد.

2- نمره امتحاني نوبت دوم اودرهيچ يك از مواد درسي بدون ضريب كمتر از ده نباشد.

3- نمرات ساليانه وي درهيچ يك از مواد درسي كمتر از 30 نباشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

- نمونه هايي از فعاليت هاي خارج از كلاس كه با هماهنگي دبير مربوطه انجام مي شوند عبارتنداز:

-         حفظ آيات قرآن،احاديث،اشعار،متون خارجي

-         - مصاحبه با شخصيت ها،صاحبان مشاغل گوناگون

-         خلاصه نويسي كتب مختلف وارائه آن دركلاس  

-         تهيه گزارش بازديد ازاماكن مختلف وارائه آن دركلاس

-         ساخت ابزار يا تهيه مجموعه هاي مختلف

-         تهيه نشريه درمدرسه

نونهال عزيز واقعا خسته نباشي.مطالب بعدي را حتما با اولياي گرامي ات بخوان

 

 


فوق برنامه

ولي گرامي:پدرومادرارجمندمجدداموفقيت فرزندتان رادرورودبه دوره راهنمايي تحصيلي تبريك مي گوييم.ازاينكه حوصله نموديد واين دفترچه را با فرزند دلبندتان مطالعه كرده ايد ،متشكريم.

خواهشمنديم توجه كنيد:

الف:مجموعه فعاليت ها:

        خدمات آموزش وپرورش فوق برنامه (مجموعه فعاليت هايي است كه درراستاي برنامه هاي رسمي ودرجهت تقويت وارتقاي كيفيت)درزمينه هاي 1- خدمات پرورشي 2- آموزش هاي جبراني 3- آموزش هاي تقويتي وتكميلي دردوره ي راهنمايي تحصيلي ارايه مي شود.

تعريف فعاليت مكمل:

فعاليتي است كه براساس درون مايه دروس يك موضوع يا چند موضوع درسي درزمينه آموزشي وپرورشي طراحي مي شود.فعاليت هاي مكمل درطول برنامه درسي بوده وموجب تعميق يادگيري مي شود.

تعريف فعاليت هاي فوق برنامه:

مجموعه فعاليت هايي سازمان يافته وپيش بيني شده اي است كه به منظور تثبيت،تعميق،آشنايي وكاركرد عملي درطول سالتحصيلي براي دانش آموزان درنظرگرفته مي شود تابه رشد تعالي وشكوفايي استعدادها،مشاركت دربرنامه هاي عملي كمك نمايد.

ب- اهداف:

1- ديدگاه مدرسه محوري را ترويج مي كند.

2- تعميق فرآيند داددهي يادگيري درزندگي دانش آموزان مورد توجه قرار مي دهد.

3- به غني سازي برنامه درسي واوقات فراغت دانش آموزان منجر مي شود.

4- يادگيري را از مدرسه به خانواده وجامعه توسعه مي دهد.

5- فرآيند رشد اجتماعي دانش آموزان را تسهيل مي كند.

ج ـ برخي اصول طراحي فعاليت هاي مكمل وفوق برنامه:

1- فعاليت ها،فرآيندمحوري بوده وطراح،آن معلمان ودانش آموزان خواهند بود.

2- فعاليت ها متناسب با ويژگيهاونيازهاي جسمي،ذهني،اجتماعي،فرهنگي دانش آموزان ومقتضيات محلي ومنطقه اي تنظيم خواهد شد.

3- فعاليت ها براي رقابت سالم وانتخاب آزاد فرهنگ سازي كند.

4- به فرصت هاي آموزش فردي وگروهي وتقويت روحيه خلاقيت وابتكارات متوجه شود.

5- فعاليت ها به گونه اي تنظيم شود كه بخشي ازآموزش مستمر درسراسر زندگي باشد.

ويژگيهاي فعاليت هاي مكمل وفوق برنامه:

1- فعاليت ها با توجه به نيازها وتفاوتهاي فردي دانش آموزان متنوع مي باشند.

2- فعاليت هابه آموزش غيرمستقيم تاكيدمي كند.

3- شركت دانش آموزان آزادانه وبا اختيار خواهد بود.

4- ازروش هاي فعال يادگيري ،مشاركتي وگروهي استفاده مي شود.

5- به رشد جنبه هاي گوناگون شخصيت دانش آموزان توجه شود.

د ـ برخي ضوابط وشرايط اجراي فعاليت هاي فوق برنامه:

 1.  مدارسي كه آمادگي لازم جهت ارايه فعاليت هاي فوق برنامه رابرابر شيوه نامه هاي ارسالي دارند ، آن را به اطلاع اولياي دانش آموزان مي رسانند واولياء نيز درصورت تمايل مي توانند نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام كنندوهرگونه الزام واجبار دراين مورد ممنوع است .

 2.  ميزان مشاركت خانواده ها درتأ مين هزينه ي فعاليت هاي فوق برنامه قطعا تاثير گذار خواهد بود

اولياي گرامي ازتوجه شما ممنونيم .همانگونه كه درصفحات قبل اعلام شد فرزند شما درهرهفته 3 ساعت بيكار مي باشد ، لذابراي جلوگيري از سرگردان شدن آنها وهدررفتن وقت اين گل هاي شاداب درخيابان ها ودرراستاي اهداف فعاليت هاي فوق برنامه ، ( كه دراين صفحه به آن اشاره ي محتصري شد) بسيار بجا است ، ازمدير مدرسه بخواهيد تادر هفته حداقل سه ساعت ، براي نورچشمان شما كلاس هاي فوق برنامه ارايه نمايد .

« موفقيت وسربلندي همه نونهالان اين آب وخاك هدف وآرزوي ماست ».

دانش آموز گرامي آيا بادوستانت درمورد مراقبتهاي مورد نياز جهت رشد صحيح نهال ها صحبت كردي ؟ به چه نتايجي رسيدي؟ ازتوجه شما متشكرم.

همانطوري كه قبلاً گفته شد لازم است باغبان مقدارتابش نورخورشيد موادمورد نيازخاك، مقدارآب مورد نياز نهال ها راتنظيم نمايد . همچنين اوبايد دور باغچه را ديواركشي وحفاظ كشي كند تاازورود عوامل مخرب به آن جلوگيري شود ،علاوه برآن باغبان علف هاي هرز راازاطراف آن مي چيند وبراي رشد بهترنهال دربرخي مواقع آن راحرس مي كند تانهال ها، درختان كوچك ، گياهان وبوته ي گل ها ازصدمات وخساراتي مثل هجوم علف هاي هرز ، شكسته شدن وخورده شدن توسط حيوانات ، له شدن زير دست وپاي انسان ها وحيوانات .سرما وگرما ، كم آبي وخاك نامناسب و…… درامان باشند .

دراين حالت است كه نهال ها به درختان كوچك ودرختان كوچك به درختان بزرگ ، گياهان سرسبز وبوته گل ها به گل دهي مي رسند وفضايي باصفا، لذت بخش وسرسبز رابوجود مي آورند كه هر بيننده راشاداب وسرمست مي كنند .

دوست عزيز :

آيا توجه كرده اي كه شما نيز يك نونهال شاداب وبانشاط وجستجوگر مي باشيد كه نياز به مراقبتهاي ويژه داري ؟ چراكه متأسفانه عوامل مخرب زيادي علاقه مند به تخريب شما مي باشند .

راستي آيا مي داني چه علف هاي هرزي درسر راه شما قرار دارد ؟ آياباصدمات وخسارات وعلفهاي هرز آشنا هستي ؟ آيامي داني ، دشمنان مي خواهند موجب نابودي شما نونهال جستجوگر ومبتكرشوند؟ آيا فرق بين دوست ودشمن رامي داني؟

درحقيقت نه چون هنوز باآنها روبرو نشده اي وروش هاي آنها رانمي داني وشايد اصلاً آنها رانمي شناسي .

لذا:

به نظر ما،باغبانان مهرباني كه شمارادرمقابل علف هاي هرز ، عوامل مخرب وهجوم هاي ويران گر محافظت مي كنند اول ازهمه پدران ومادران ومعلمان ومشاوران شما مي باشند . خودت چه فكر مي كني ؟

اي عزيز پرسشگر وكنجكاو ، وزارت آموزش وپرورش واولياي محترم انتظار دارند ، درپايان دوره ي راهنمايي تحصيلي رفتارهاي شايسته اي ازقبيل موارد زير ازشما بروز نمايد.

-         اصول دين راقبول داشته باشي وبراساس آن عمل كني،

-         ولايت فقيه رابشناسي ورابطه ي ايشان را باامامت بداني .

-         به خواندن نمازهاي پنجگانه علاقه نشان داده وعادت كني .

-         احكام تقليد رابداني وبراي خودت مرجع تقليد انتخاب كني .

-         احكام مربوط به حرام ، حلال ومحرم ونامحرم رارعايت كني .

-         راستگو وامانت دار وراز نگهدار باشي .

-         پسري شجاع وغيور باشي .

-         دختري عفيف وباحيا باشي .

-         ازلباسهاي مناسب اسلامي ايراني استفاده كني .

-         ازپدر ومادرت اطاعت كني وآن را وظيفه ي خود بداني .

-         براي انجام كارهاي خودت شخصاً اقدام كني .

-         دركارهايت باديگران مخصوصاً پدرومادر يامعلم ومشاور مشورت كني .

-         به رعايت نظم وانضباط عادت كرده ورعايت قانون رالازم بداني .

-         اطلاعات لازم را درحوزه هاي علوم طبيعي ، انساني واجتماعي كسب كني.

-         نسبت به كاربرد علوم دربهبود روشهاي انجام كار آگاه باشي .

-         شيوه ي صحيح مطالعه و تحقيق رابداني .

-         به تفكر ومباحثه علاقه مند باشي.

-         بايك زبان خارجي درحد توانايي مكالمه ساده وروزمره آشنا باشي.

-         بااستعدادخودت آشنا باشي وسعي كني آن را پرورش دهي .

-         خدمت به مردم وميهن را وظيفه ي خود دانسته وبه آن افتخار كني .

-         براي گرفتن حق خود وديگران تلاش كني .

-         درمقابل خدمت ديگران قدر شناس باشي وازآنها تشكر كني .

-         سلسه مراتب حاكميت درنظام جمهوري اسلامي رابداني.

-         تفاوت حكومت ديني مبتني برولايت فقيه راباساير حكومتها بداني .

-         داراي روحيه ي سلحشوري ودفاع از كيان كشورمان باشي.

-         درمقابل توطئه هاي دشمنان هوشيارباشي.

-         براي پيشرفت اقتصاد جامعه وخانواده آماده كار باشي.

-         براي حفظ سلامتي خود ورزش كني ودريك رشته ورزشي مهارت نسبي كسب كني .

-         باكمك هاي اوليه آشنا شوي تادرموقع لزوم ازآنها استفاده كني و.

-  درهر زمان ومكان ودرهمه حال موفقيت ، شادابي وسربلندي شما آرزوي ماست .

 

سازمان آموزش وپرورش استان اردبيل

معاونت آموزش وپرورش عمومي

گروه آموزش وپرورش راهنمايي تحصيلي

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

آشنایی با دوره راهنمایی شنبه بیست و یکم بهمن 1385 12:3

 

بسمه تعالي

مقدمه:

همراهان ودوستاران علم :

مسلماً بمنظور موفق شدن درامري شناخت تمامي اهداف ونظر طراح آن امري است ضروري وتاموفق به شناسايي تمامي ابعادآن نشويم يقيناً طي طريق بسيار مشكل ودرمواردي غير ممكن مي باشد .

دانش آموز عزيز :

شما گام درمرحله اي از تحصيل گذاشته ايد كه همچون گياهي نورس درپنج سال گذشته توانسته ايد باشرايط محيطي آشنا شويد وتاحدود زيادي علاقه مند به يادگيري وبالا بردن آگاهي خود نسبت به محيط اطراف مي باشيد ، مطلع هستيد كه طي مدارج عالي امكان پذير نخواهد بود مگر اينكه اين دوره يعني دوره ي راهنمايي تحصيلي رانيز پشت سر بگذاريد .

اما همچنانكه عرض شد طي اين مرحله بدون شناخت دقيق اهداف آن امكان پذير نخواهد بود .

مطالعه ي اين جزوه بسيار ضروري ومفيد حال شماست تابااهداف اين دوره آشنا شده وبابرنامه ريزي دقيق ومنظم خودرابا بابرنامه هاي آن هماهنگ سازيد .

 دراين راستا اولياي محترم شما نيز مي توانند نقش مفيدومؤثري راداشته باشند وهمگام وهمراه با شما راه را به شما هموار سازند چون دراين دوره است كه شما آمادگي لازم رادرمقابله باناهمواريها ، حوادثات وعوامل بازدارنده پيشرفت كسب نموده راه انديشمندانه را طي خواهيد كرد . انشاء ا.

 

سخني بااولياءومربيان:

1ـ بايد شرايطي فراهم شود كه فرزند هنگام برخورد بامشكل به فكر چاره جويي وپيداكردن راه حل بيفتد دراين صورت قدرت تفكر واعتماد به نفس دروي پرورش خواهد يافت.

2ـ ازتوسل به زور ، خشونت وسختگيري دوري كنيم وحتماً بايد بامدارا ، ملايمت ودركمال صبر وحوصله به ايفاي نقش بپردازيم.

3ـ درمواردي كه نصيحت وسيله اي براي ارشاد است ، بايد شرايط محيطي آماده وعاري ازهرگونه عامل  مخل باشدونصيحت دور ازچشم ديگران صورت پذيرد.

1- بايد مواظب اعمال ورفتار خود درقبال فرزندان خود باشيم تاشرايط مساعدي براي تقويت ، آموزش وارايه ي سرمشق فراهم آيد.

2- رعايت اصل مساوات ازمهم ترين نكاتي است كه بايدازجانب اولياي محترم مورد توجه قرار گيرد.

3- استفاده ازمشورت درحين بازي وتصميم گيري درموارد خاص،موجب ملكه شدن ورشد اين خصيصه درفرزندان خواهد شد.

4- اعمال صحيح به هنگام تبشير(مژده دادن)انذار(بيم دادن وبرحذر داشتن )از سوي راهنما،درهدايت واصلاح رفتار كودك موثراست.

5-رعايت احترام به كودك واهميت دادن به شخصيت اوازجمله وظايف والدين درقبال فرزندان است.

 

پوشش ولباس دانش آموزان :

  ×  لباس دانش آموزان بايد ازنظر دوخت ورنگ ، ساده وداراي ظاهري آراسته ومتناسب با محيط آموزشي وتربيتي مدرسه باشد .

  ×  دانش آموزان بايد علاوه بر استفاده از پوشش مناسب درمدرسه دررفت وآمد به مدرسه نيز از لباس وپوشش مناسب وفاقد هرگونه تصوير ونوشته استفاده كنند.

  ×  لباس دانش آموزان علاوه بر پوشش ، نشان وقار وعفاف آنان است شكل ودوخت لباس آنان بايد باشئون اسلامي متناسب باشد.

  ×  پوشش دانش آموزان دختر شامل : اـ چادر ، مانتو ، شلوار ، مقنعه 2ـ مانتو ، شلوار ومقنعه مي باشد

تبصره : 1ـ چادر بهترين حجاب مناسبترين پوشش مي باشد شايسته است اولياءومعلمان ومديران مدارس دانش آموزان دختر را به استفاده از آن تشويق وتوصيه كنند .2ـ رنگ مانتو ، شلوار ومقنعه ي دانش آموزان دختر بايد ضمن توجه به شرايط سني وجغرافيايي از ميان زنگهاي مناسب انتخاب شود

نحوه ي صحيح حمل كيف مدرسه:

كارشناسان هشدارمي دهند كه حمل كتابها ووسايل مدرسه ، درصورت رعايت نكردن اصول صحيح ، مشكلاتي بيش از يك گردن درد ساده به همراه خواهد داشت .

به گفته پژوهشگران هرچند استفاده از كوله پشتي براي حمل ونقل كتابها همچنان توصيه مي شود استفاده ي غلط از آن نوعي نقض غرض است . ازجمله مهمترين ويژه گيهاي توصيه شده اين است كه كوله پشتي داراي بند لايي دار ويك كمربند براي باسن يا كمر باشد اين كار ازوارد آمدن فشار به كتفها جلوگيري وبه ثابت ماندن كيف درجاي خود كمك مي كند بند ها نيز براي محكم كردن كتابها مفيد است درغير اين صورت پشت راخم مي كند . نحوه ي قرار دادن كتابها درون كوله پشتي نيز مهم است اگر كتابها به جاي عمودي به صورت افقي قرار داده شوند به پشت فشار وارد مي شود .

 تفاوتهاي دوره ي ابتدايي وراهنمايي

باآرزوي موفقيت براي شما،علاقه منديم شماواولياي خوب ومهربانتان بادوره ي راهنمايي آشنا شويد .

لطفاً به جدول زيربادقت توجه كنيد چه تفاوت هايي بين دوره هاي تحصيلي ابتدايي وراهنمايي مي بينيد؟

<TD style="BORDER-RIGHT: #ece9d8; PADDING-RIGHT: 5.4pt; BORDER-TOP: #ece9d8; PADDING-LEFT: 5.4pt; PADDING-BOTTOM: 0cm; BORDER-LEFT: windowtext 1pt solid
نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

برگزاری مجمع شورای دانش آموزی در استان شنبه بیست و یکم بهمن 1385 11:40
مجمع شورای دانش آموزی استان اردبیل باشرکت دانش آموزان نواحی ومناطق ۱۹ گانه استان در سالن اجتماعات مجتمع ورزشی دیرین برگزار شد . در این جلسه  معاون محترم آموزش و پرورش عمومی استان و  رئیس گروه محترم راهنمایی تحصیلی به ایراد سخنرانی پرداختند.

خانم فیروزی فرمودند :

:«در اسلام تا کید فراوانی به مشورت وخرد جمعی شده است تا جایی که پیامبر اعظم (ص)قبل از بعثت در دوران جوانی نیز ج شرکت می کرد به مشورت می پرداخت ، واین اهمیت شوراها را از بدو اسلام      می رساند .وقتی در مشورت شرکت می کنید در واقع از خرد آنها در کارهایتان استفاده می کنید و دیگران را نیز به کار می گیرید واین همان چیزی است که خیلی ارزشمند است . این یک قدرت است ،یک توانایی است ،که دیگران را به کار گیریم  و این تحقق همان شعار " ما دانائیم و ما می توانیم "است .شما می توانید با همه مشورت کنید وبه یاد داشته باشید که هیچ چیزی خطر ناک تر از خود بینی نیست . و ما باید همیشه سعی کنیم جهت موفقیت در امور زندگی خود بینی را کنار گذاشته وبا مشورت کار هایمان را به پیش ببریم .اگر می خواهید شهروند خوبی باشید شما باید مهارتهای زندگی را در گروههای کوچکی که اسمش شوراهای دانش آموزی است یاد بگیرید . یاد بگیرید که به راحتی از دیگران تشکر کنید و به راحتی از آنها معذرت بخواهید . یاد بگیرید که خوب زندگی کنید . همدیگر را خوب درک کنید . به همدیگر احترام بگذارید .در شوراهای دانش آموزی دانش آموزان ما تمرین کنند که در گروهی قرار بگیرند که آن گروه می تواند و تحمل می کند  ومی شنود صداها یی را که با صد ا ی خود هماهنگ نیست ، یعنی در واقع تفکر انتقادی .وقتی که این کار انجام گرفت راهکار ارائه بدهند ودر اجرای آن مداخله ی مؤثر داشته باشند .

کسی که عضو شورای دانش آموزی شده چهار تا مشخصه باید داشته باشد:

۱-مسئولیت پذیری                                  ۳-خلاقیت

۲ -نو آوری                                              ۴-مشارکت  

در ادامه رئیس گروه راهنمایی آقای اقلیمی  :

 1- 2-  با بیان مقدمه ای به مناسبت ماه محرم در خصوص فعالیت مجمع دانش آموزی مناطق و نواحی و استان و

استان و لزوم فعال نمودن کمیته های در نظر گرفته شده در شورای دانش آموزی توضیحات مبسوطی ایراد نمود

وارتباط ه وارتباط اعضای مجمع شورا ی دانش آموزی را از طریق وبلاگ متذکر شدند .وهمچنین لزوم تشکیل

جلسات جلسات اعضای هئیت رئیسه مجمع شورای دانش اموزی استان حداقل هر سه ماه یکبار یاد آوری نمودند .

جلسات توضیح اینکه گزارش مصور جلسه به همراه سی دی مربوطه و نظرات دانش اموزان در مورد چهار سوال

 مطروحهمطروحه ی زیر :

۱.دوست دارید رفتار اخلاقی معلمان با شما چگونه باشد ؟

۲.به نظر شما معلمان محترم باید از چه شیوه هایی در تدریس خود استفاده کنند تا یادگیری بهتر صورت گیرد ؟

۳.از مدیریت مدرسه خود (مدیر و معاون و دفتر دار و کادر خدماتی )چه انتظاراتی دارید ؟

۴.اگر روزی مدیر محترم مدرسه از شورای دانش آموزی بخواهد تا مدرسه را اداره نمایند چگونه آن را اداره می نمایید ؟

  در قالب گزارشی به دفتر محترم آموزش وپرورش راهنمایی تحصیلی وزارت ارسال گردید .

دراین مجمع ۶ نفر از دانش آموزان با رای گیری علنی  در مجمع به عنوان اعضای شورای دانش اموزی استان انتخاب گردیدند که اسامی آنها به شرح زیر اعلام میگردد :

۱.نوید اصغری فرزند صابر با سمت رئیس شورا .از منطقه پارس آباد.

۲.سوسن سعیدی فرزند داودبا سمت معاون.از منطقه گرمی .

۳.زهرا خدادادی فرزند شکراله با سمت دبیر شورا . از منطقه شاهرود .

۴.سمیرا پور عبداللهی فرزند ضیافت با سمت مسئول اجرایی شورا . از منطقه هیر .

۵.علیرضا ملکی فرزند محمد به عنوان عضو علی البدل .از منطقه شاهرود .

۶.شاهین ملکی فرزند بهزاد به عنوان عضو علی البدل . از منطقه بیله سوار .

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

               

رديف

موضوع

 ابتدايي

راهنمايي

1

مدت دوره

5 سال

3 سال

2

تعدادپايه (كلاس)

5 پايه

3 پايه

3

تعدادكتابهاي درسي

4 تا6 جلد

12 تا14 جلد

4

تعداد درسها

6 تا 10 درس

17 تا 18 درس

5

تعدادمعلم

1 تا 3 آموزگار

تا 12 دبير

6

مدت حضوردرمدرسه طي يك هفته

28 ساعت

33 تا34 ساعت

7

مدت بيكاري درهفته

ـــــــ

2 تا3 ساعت

8

حداقل ساعت كلاسهاي فوق برنامه

تا7ساعت

2تا8ساعت

9

مدت حضور درمدرسه طي يك روز

4 ساعت

رديف

شرح

 

 

استراتژي

 

 

برنامه  ها

جامعه تحت

 

پوشش

 

 

 

زمان

 

اجرايي

اقدامات ذیل برنامه

طرح ها و

 

 

فعاليتهاي اجرايي

 

 

منطقه

1

افزایش پوشش

 

تحصیلی

 

دوره راهنمایی

 

باتأکید برجذب

 

دختران بازمانده

 

ازتحصیل

دانش آموزان

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1- شناسایی وجذب دانش آموزان بازمانده ازتحصیل با اولویت جذب دختران

2- جذب وآموزش دختران بازمانده ازتحصیل ازطریق آموزش حضوری(مدارس شبانه روزی-روستامرکزی)وآموزش نیمه حضوری (آموزش ازراه دور)

3- اجرای اجباری شدن آموزش تاپایان دوره راهنمایی تحصیلی

 4- مشارکت با سازمانها ودستگاههای دیگر جهت اجرای راهکارهای جذب کودکان لازم التوجه

5- برگزاری کارگاههای آموزشی درزمینه برقراری عدالت جنسیتی ورفع خشونت علیه دختران برای مسئولان وبرنامه ریزان

 

۲

تقویت وتوسعه

 

خدمات مشاوره ای

 

ومهارت زندگی

 

معلمان ودانش

 

آموزان

دبیران ودانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1- تشکیل کارگاههای آموزشی    تخصصی برای عوامل آموزشی

2- توسعه وکیفیت بخشی طرح صندوق پاسخ به سئوالات شما

3- تشکیل کلاسهای آموزشی برای اولیاء(آموزش خانواده)

4- ارزیابی بهبود برگزاری هفته معرفی مشاغل

4- مهارت وحرفه آموزی دانش آموزان

5- تشکیل کارگاه آموزشی نحوه آموزش مهارتهای زندگی

6- نظارت بر آموزش مهارتهای زندگی

7- استفاده از ظرفیتهای هسته مشاوره درون سازمانی وبرون سازمانی

 

۳

غنی سازی

 

فعالیتهای

 

مکمل وفوق برنامه

دبیران ودانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1- توسعه آموزشهای مکمل(جبرانی-تکمیلی)وفوق برنامه

 2- آموزش مهارتهای زندگی به معلمان ودانش آموزان ازطریق برگزاری دوره ها وکارگاههای آموزشی

3- تهیه کتاب راهنمای معلم وجزوات آموزشی

4- شناسایی،تقویت فرهنگ بومی ومحلی درمدارس ازطریق فعالیتهای فوق برنامه

5- آشنایی دانش آموزان بامراکز خدمات اجتماعی ،شهرداریها،بانکها ومحیط زیست

     6- برگزاری کارگاهها وجلسات آموزشی توجیهی مرتبط جهت ارتقاء فعالیتهای مکمل وفوق برنامه

     7-  کیفیت بخشی ساعات پرورشی

  9- تهیه منابع مطالعاتی برای معلمان ودانش آموزان

 10- آموزش وپیشگیری ازحوادث وبلایای طبیعی

 

                                                                  

                  

رديف

شرح استراتژي برنامه  ها

جامعه تحت پوشش

زمان اجرايي

طرح ها و فعاليتهاي پيشنهادي

طرح ها و فعاليتهاي اجرايي منطقه

۴

 

ارتقاء کیفیت

 

آموزش

 

 

 

دانش آموزان ودبیران

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-   تقویت وارتقاء صلاحیت ها وتوانمندیهای    حرفه ای معلمان ازطریق گروههای آموزشی

2-      ارتقاء عملکرد مدارس شبانه روزی

3-      توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات

4-   نظارت وارزشیابی ازنحوه برگزاری شورای دبیران درمدارس

5-      بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری

6-   تشکیل کلاسهای حرفه،علوم وهنر درکارگاه وآزمایشگاه

7-      اجرای طرح تلاش آفرینان

8-     مدرسه بانشاط

 

۵

غنی سازی

 

وتوسعه وترویج

 

فعالیتهای

 

علمی وفرهنگی

 

وهنری

دانش آموزان

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-   ارسال کتاب راهنمای فعالیتهای فرهنگی وهنری به مدارس

2-   توسعه وتقویت مسابقه های فرهنگی وهنری درسطح نواحی مناطق ومدارس وتجلیل ازافراد برگزیده

3-   همکاری درجهت برگزاری نمایشگاههای کتاب درسطح مدارس ونواحی ومناطق،تجهیز بخشی از کتابخانه های مدارس روستایی

4-   توسعه کتابخوانی درسطح مدارس وسنجش پیشرفت علمی دانش آموزان

5-   توسعه وتقویت پژوهش سراهای دانش آموزی وطرح مطالعه وتحقیق درمدارس

6-   توسعه وتقویت فعالیتهای هنری نظیر تئاتر،خطاطی و... 

 

۶

 

 

توسعه وارتقای

 

فعالیتهای دینی

 

ومذهبی

 

دانش آموزان

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-   برگزاری مسابقات وتجلیل ازبرگزیدگان مسابقات قرآنی،نهج البلاغه،تشویق منطقه ای ومدرسه ای

2-   فعال سازی کمیته نماز وانجمن های مرتبط درکمیته  برنامه ریزی

3-   بهسازی وتجهیز نمازخانه های مدارس وبرگزاری همایش دستاوردها وتولیدات درزمینه نماز

4-   کیفیت بخشی جشن تکلیف وآداب تشرف

5-   استفاده ازافراد مجرب«روحانیون»جهت آشنانمودن دانش آموزان بامسایل احکام دینی وایجاد انگیزه های درونی

6-   طراحی وبازدید ها واردوهای علمی وفرهنگی  

 

۷

 

توسعه وارتقای

 

فعالیتهای گروهی

 

واجتماعی دانش

 

آموزان (شهری-

 

روستایی)

 

بارویکرد مدرسه

 

محوری

 

دانش آموزان

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-   تلاش درجهت برگزاری هرچه باشکوهتر  انتخابات شورای دانش آموزی درپایان مهرماه درسطح مدارس

2-   ارسال کتاب راهنمای تشکیل شوراهای دانش آموزی ازطرف ادارات به مدارس

3-   ارسال گزارشات بصورت مصور ازنواحی ومناطق به استان

4-   برگزاری مجمع عمومی شورای دانش آموزی درسطح نواحی ومناطق

5-   اجرای طرح انتخاب شورای دانش آموزی برتر،موفق وتلاشگر

6-    افزایش مشارکت دانش آموزان درتصمیم گیری های مدرسه

 

  

                  

رديف

شرح استراتژي برنامه  ها

جامعه تحت پوشش

زمان اجرايي

طرح ها و فعاليتهاي پيشنهادي

طرح ها و فعاليتهاي اجرايي منطقه

۸

 

بهبود روشهای

 

تدریس ومدیریت

 

وارزشیابی پیشرفت

 

تحصیلی

 

 

 

 

عموامل اجرایی

اداره ودبیران

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-       برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس ومدیریت

2-     تشکیل کمیته برگزاری جشنواره های تدریس برتر ومدیریت وارزشیابی پیشرفت تحصیلی درسطح نواحی ومناطق

3-     تشکیل کمیته های علمی تخصصی وبرگزاری نشستها وجلسات درنواحی ومناطق

4-     برگزاری فراخوان مقاله درخصوص براساس مسایل شناسی ارزشیابی پیشبررسی وآسیب رفت تحصیلی ومشکلات منطقه ای

5-     برگزاری همایش منطقه ای به منظور بهبود روشهای تدریس ومدیریت وهمایش درزمینه ارزشیابی پیشسرفت تحصیلی

6-    تغییر نگرش معلمان وسایر کارکنان نسبت به ارزشیابی نوین ازطریق برگزاری کارگاهها ودوره های آموزشی

7-      تولید محتوای آموزشهای نوین یاددهی-یادگیری

 

۹

طراحی وتدوین

 

الگوی مناسب

 

هدایت تحصیلی -

 

شغلی

 

 

 

 

 

عموامل اجرایی

اداره ومدارس

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-       تشکیل تیم تخصصی وفنی درنواحی ومناطق

2-       تشکیل جلسات کارشناسی برای بررسی عملکرد گذشته

3-       تعیین نیازهای دانش آموزان

4-       تهیه الگوهای مناسب هدایت تحصیلی وشغلی

5-       تهیه وتدوین کتاب درزمینه های مذکور وارسال به مدارس

6-      ارزیابی ودریافت گزارشات مدارس ازطرف ادارات

 

۱۰

 

نظارت وارزیابی

 

وبهبودفرآیند

 

اجرایی طرح ها

 

وبرنامه ها

 

 

-1    تشکیل کمیته نظارت وارزیابی درسطح نواحی ومناطق برای ارزیابی عملکرد مدارس تابعه

2-    برگزاری 2 گردهمایی مدیران ومعاونان مدارس درزمینه طرح ها وبرنامه درسطح نواحی ومناطق

 

۱۱

ارتقاء عملکرد

 

مدارس

 

شبانه روزی ونمونه

 

دولتی

مدارس خاص

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-      توسعه مدارس نمونه دولتی

2- توسعه وتجهیز امکانات مدارس شبانه روزی ونمونه دولتی

3- اجرای طرح خوداتکایی وحرفه آموزی درمدارس شبانه روزی

4- اجرای طرح هم اندیشی مدیران مدارس شبانه روزی

5- اختصاص 2 ساعت زنگ مشاوره درمدارس شبانه روزی

 

 

                          

                  

رديف

شرح استراتژي برنامه  ها

جامعه تحت پوشش

زمان اجرايي

طرح ها و فعاليتهاي پيشنهادي

طرح ها و فعاليتهاي اجرايي منطقه

۱۲

کاهش افت

 

تحصیلی و

 

ارتقاء بهره وری

 

منابع

دبیران ودانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1- بهبود نرخ قبولی وافزایش ماندگاری دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

2- برگزاری کارگاه آموزشی برای دبیران

3- انتخاب مدارس لازم التوجه وپیگیری امورمربوطه

4- حضور سرگروههای درسی درمدارس لازم التوجه

5- برگزاری کارگاه آموزشی برای دبیران مدارس لازم التوجه

6- اجرای کلاسهای جبرانی طول سال

7- برگزاری کارگاه های طراحی سووال استاندارد بزای دبیران

 

۱۳

 

 

 

ارتقاء سطح علمی

 

وتخصصی وافزایش

 

انگیزه شغلی

 

کارکنان

 

 

 

مدیران ومعاونان ودبیران دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-     برگزاری دوره های آموزشی درزمینه: مدیریت آموزشی،برنامه ریزی آموزشی،مدیریت کیفیت جامع،بهداشت محیط وبهداشت فردی،IT  ،ICT  روش های فعال تدریس مشاوره وراهنمایی دانش آموزان،مهارتهای زندگی،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،روشهای طراحی سووال،مکمل وفوق برنامه،فعالیتهای گروهی پرخطر وچگونگی کنترل آن،کمکهای اولیه

2- تشکیل وتوسعه گروه آموزشی مدیران

3- ایجاد زمینه مشارکت مدیران ومعلمان دربرنامه ریزی وتصمیم گیریهای آموزشی

4- تامین سخت افزارهای مناسب جهت توسعه IT

 

۱۴

ارتقاء سلامت

 

جسمی

 

وروانی دانش

 

آموزان

 

وکارکنان

 

آموزشی

 

 

دانش آموزان وعوامل اجرایی آموزشی

طول سالتحصیلی

1-       غنی سازی درس تربیت بدنی ویژه دختران

2-       طرح شناسایی نارساییهای فیزیولوژیک دختران

3-       فراگیر شدن جبران کمبود آهن درمدارس دخترانه

4-       آموزش بهداشت بلوغ درمدارس

5-     برپایی وکیفیت بخشی به مراسم جشن بلوغ برای پسران ونهادینه کردن آن

6-       نظارت وکنترل اموربهداشتی مدارس

7-       اجرای برنامه جامع تکمیل شناسنامه سلامت دانش آموزان 

 

۱۵

توسعه وبهبود

 

فضاهای

 

آموزشی

 

وپرورشی

 

وورزشی

مدارس

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

1-       توسعه فضاهای چند منظوره درحد مقدور

2-     بهسازی فضاهای آموزشی وتجهیز مدارس به کارگاه وآزمایشگاه

3-   بهسازی سرویس های بهداشتی متناسب با تعداد دانش آموزان

4-       تجهیز مدارس به امکانات ورزشی

5-       رنگ آمیزی ونقاشی مناسب فضاهای فیزیکی مدارس

6-       تجهیز مدارس به وسایل وتجهیزات ایمنی واطفاء حریق

 

                                                        

 

رديف

شرح استراتژي برنامه  ها

جامعه تحت پوشش

زمان اجرايي

طرح ها و فعاليتهاي

 

پيشنهادي

طرح ها و فعاليتهاي اجرايي منطقه

۱۶

توسعه فعالیتهای  

 

 

علمی تخصصی

 

معلمان

 

درقالب

 

 تشکیلات گروههای

 

آموزشی

دبیران

دوره راهنمایی تحصیلی

طول سالتحصیلی

- برگزاری کارگاههای طراحی - برگزاری کارگاههای طراحی آموزشی

2- نشست علمی تخصصی سرگروههای آموزشی

3- نقد وبررسی برنامه های درسی

4- اجرای طرح تحلیل محتوای کتب درسی

5- انجام بهینه امورات دبیرخانه های راهبری دروس

6- توسعه وگسترش فرهنگ مطالعه،پژوهش وتحقیق

7- برگزاری مسابقات ازمحتوای مجلات رشد

8- تولید نرم افزارهای آموزشی

9- ارتقاء جایگاه حرفه ای ودانش (دبیران،مدیران و...)

10- تجهیز آزمایشگاه ها وکارگاههای مدارس

11- نظارت مستمر برفرآیند یاددهی-یادگیری

12- ساماندهی وهدایت کمیسیون های 4 گانه ساختارجدید

13- همکاری دربرگزاری جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی وتربیتی رشد

14- همکاری دراجرای جشنواره بین المللی نرم افزارهاورسانه های آموزشی وتربیتی رشد

15پوشش مجلات مدیریت رشد برای مدیران،دبیران ودانش آموزان

16-مشارکت درتولید مواد آموزشی

17- برگزاری همایش ها،سمینارها،کنفرانس ها،کارگاهها ودوره های مرتبط

18- تدوین فصلنامه ،ماهنامه وکتاب

19- برگزاری نشست ها،همایش هاوسمینارهای علمی

20- تحلیل محتوای کتابهای درسی به لحاظ توسعه فرهنگی نمازوایثار وشهادت

21- تهیه وتدوین وتولید محتوای مجلات رشد تخصصی وعمومی

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |