X
تبلیغات
گروه راهنمایی تحصیلی استان اردبیل
اصول مطالعه چهارشنبه بیست و نهم فروردین 1386 14:2

 

دا نش آموز گرامی بر نامه پیشنهادی مطالعه ذیل با توجه به نظرات دبیران محترم  شماو برنامه امتحانی میان ترم تهیه شده است . لطفا موارد ذیل را حتما در هنگام مطالعه رعایت بفرمایید:

 1- ابتدا قبل از مطالعه, مفاهیم پایه ای هر درس را با کمک دبیر مشخص نماییید2 - در وقت اول مطالعه سعی کنید تمام مطالب امتحانی را یکبار به صورت اجمالی که به صورت تند خوانی هست بخوانید و هر جا از مطالب که مهم بود زیر ان را با مداد خط بکشید و یا با مداد فسفری رنگی نمایید و یا به صورت خلاصه در یک گوشه از کتابتان یا داشت کنید.3- در وقت دوم مطالعه علاوه بر این که شما درس را به صورت عمقی می خوانید به سوالات کتاب کار و سوالات توی درس و خود کتاب نیز پاسخ دهید و  و این بار سوالات مهم را که احتمال می دهید در امتحان می آید حتما با پاسخ در یک دفتر یا داشت می کنید.4-مابین وقت مطالعه حتما استراحت کنید و برای اینکه ذهن شما آماده برای وقت مطالعه شود سعی کنید میوه و یا تنقلات و چای بنوشید

5-سعی کنید هنگام مطالعه راه نروید و از چشمتان  بیشتر از زبانتان  استفاده کنید. 6- سعی کنید در هنگام مطالعه درس ریاضی, زبان , علوم و عربی همراه با مطالعه تمرینات را به صورت نوشتاری حل کنید

روز

انجام تکالیف

زمان استراحت

وقت اول مطالعه

وقت دوم مطالعه

وقت سوم

مطالعه

وقت چهارم مطالعه

ملاحظات

 

 

 

 

 

 

 

 

شنبه

2الی 3.30 عصر انجام تکالیف

3.30 دقیقه تا 4.30عصر فقط استراحت

4.30تا 5.15عصر مطالعه حرفه و فن

5.30 الی 6.15 عصر مطالعه حرفه

6.30 الی 7.45 عصر مطالعه حرفه

6 الی 6.45 صبح یکشنبه مرور خلاصه ها و نمونه سوالات مهم

 

یکشنبه

4الی 5.15 عصر انجام تکالیف

5.15الی 5.45 دقیقه عصر فقط استراحت

5.45 دقیقه الی 7 عصر مطالعه لغت قرآن

7.15 دقیقه تا 8.15 عصر مطالع مفاهیم و ترجمه قرآن

8.30 الی 9 شب مطالعه قرآن

6 الی 6.45 صبح دوشنبه مرور خلاصه ها و نمونه سوالات مهم

 

دوشنبه

2الی 3.30 عصر انجام تکالیف

3.30 دقیقه تا 4.30عصر فقط استراحت

4.30تا 5.15عصر مطالعه لغت زبان

5.30 الی 6.45 عصر مطالعه pattern-reading

7الی 8.30 دقیقه شب مطالع ساختار و تمرین

6 الی 6.45 صبح سه شنبه مرور خلاصه ها و نمونه سوالات مهم

در هنگام مطالعه زبان1- ابتدا سعی شود لغات حدود یک ساعت مطالع شود2-pattern-reading   حدود 1.30 دقیقه مطالعه شود3-مطالعه سا ختار و تمرین 1.5 ساعت باشد

سه شنبه

2الی 3.30 عصر انجام تکالیف

3.30 دقیقه تا 4.30عصر فقط استراحت

4.30تا 5.15عصر مطالعه نگارش

5.30 الی 6.15 عصر مطالعه نگارش

6.30 الی 7.45 عصر مطالعه نگارش

6 الی 6.45 صبح یکشنبه مرور خلاصه ها و نمونه سوالات مهم

 

چهار شنبه

2الی 3.30 عصر انجام تکالیف

3.30 دقیقه تا 4.30عصر فقط استراحت

4.30تا 5.15عصر مطالعه علوم

5.30 الی 6.15 عصر مطالعه علوم

6.30 الی 7.45 عصر مطالعه کتاب کار علوم

6 الی 6.45 صبح یکشنبه مرور خلاصه ها و نمونه سوالات مهم

 

پنجشنبه

 

2الی 3.30 عصر انجام تکالیف

3.30 دقیقه تا 4.30عصر فقط استراحت

4.30تا 5.30عصر مطالعه ریاضی

6 الی 6.45عصر مطالعه جغرافی

7 الی 7.45 عصر مطالعه جغرافی

8الی 9 شب سعی شود از شما یک نمونه امتحان جغرافی گرفته شود تا نقاط ضعف و قوت شما معلوم شود 

توجه : دانش آموزان سال سوم راهنمایی سعی کنند از ساعت 4.30 الی 5.30 دقیقه مفاهیم اعداد اول و مرکب توان و جذر را مطالعه کنند و سعی کنند حتما به صورت نوشتاری تمرینات ریاضی کار شود

1-دانش آموزان عزیز سعی شود که در هنگام مطالعه درس جغرافی از حافظه تصویری خویش با توجه به نقشه برای یادگیری مفاهیم جغرافیا بهره گیرید.

جمعه

 

8صبح الی 9 صبح مطالعه ریاضی

9.30الی 10.30 دقیقه مطالعه درس ریاضی

استراحت

3الی 4 عصر مطالعه درس جغرافیا

4.30 دقیقه الی 5.30 دقیقه مطالعه جغرافیا

8شب الی 9 شب سعی شود خلاصه ها و سوالات مهم و و یاداشتهایی که تا الان داشته اید مرور کنید

توجه : دانش آموزان سال سوم راهنمایی سعی کنند از ساعت 8 الی 9 مفاهیم جذر و بردارها و عبارتهای جبری واز ساعت 9.30الی 10.30 صبح مفاهیم معادله ها و مروری بر تمرینات گذشته کار به صورت نوشتاری کار شود

 

 برگرفته از :www.shahed4.com/moshaver/barname.htm                 

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

همایش استانی چهارشنبه بیست و نهم فروردین 1386 11:41

ریزبرنامه همایش مدیران مدارس شبانه روزی عادی دوره راهنمایی تحصیلی استان اردبیل درتاریخ پنجشنبه۱۳/۲/۸۶-سرعین

تلاوت قران وسرودملی ۹الی۱۰/۹
خیرمقدم گویی رئیس منطقه ۱۰/۹الی۲۰/۹
سخنرانی خانم فیروزی ۲۰/۹الی۵۰/۹
سخنرانی اقای اقلیمی وبیان موضوعات قابل طرح ۵۰/۹الی۱۰
ارایه گزارش مدیران(هرکدام۵دقیقه) ۱۰الی۳۰/۱۰
پذیرایی ۳۰/۱۰الی۴۵/۱۰
ادامه گزارش مدیران ۴۵/۱۰الی۱۵/۱۲
نماز-نهار-استراحت ۱۵/۱۲الی۳۰/۱۲
ادامه گزارش ۳۰/۱۳الی۱۴
جمعبندی وتبادل نظر وبحث وگفتگو ۱۴الی۱۵
استفاده ازآبهای معدنی ۱۵الی۱۶

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

همایش استانی چهارشنبه بیست و نهم فروردین 1386 11:16

ریزبرنامه همایش مدیران مدارس شبانه روزی نمونه دولتی دوره راهنمایی تحصیلی استان اردبیل  درتاریخ۱۵/۲/۸۶-مشکین شهر

تلاوت قرآن وسرودملی

۹الی۱۰/۹

خیرمقدم گویی توسط مدیرآموزش وپرورش منطقه

      ۱۰/۹الی۲۰/۹     

سخنرانی خانم فیروزی

۲۰/۹الی۵۰/۹

سخنرانی آقای اقلیمی وبیان موضوعات قابل طرح

۵۰/۹الی۱۰

ارایه گزارش مدیران(هرکدام ۱۰دقیقه)

۱۰الی۳۰/۱۰

پذیرایی

۳۰/۱۰الی۴۵/۱۰

ادامه گزارش مدیران

۴۵/۱۰الی۲۵/۱۱

تبادل نظر وبحث وگفتگو

۲۵/۱۱الی۱۵/۱۲

نماز-نهار-استراحت

۱۵/۱۲الی۳۰/۱۳

جمعبندی وپرسش وپاسخ

۳۰/۱۳الی۳۰/۱۴

استفاده ازآبهای معدنی

۳۰/۱۴الی۳۰/۱۵

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

نمای از آثار تاریخی و تفریحی اردبیل سه شنبه بیست و هشتم فروردین 1386 14:47

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

پیام گروه سه شنبه بیست و هشتم فروردین 1386 11:5
از کلیه همکاران ُ دوستان ُ و صاحب نظران وبازدید کنندگان از وبلاگ گروه راهنمایی استان اردبیل تقدیر و تشکر می نماییم .منتظر دیدار مجدد و ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده همکاران گرامی هستیم .

 از خداوند باری تعالی آرزوی توفیق و سلامتی همکاران را داریم .

گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی استان اردبیل

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

فرا خوان دوشنبه بیست و هفتم فروردین 1386 13:14

دومین فرا خوان مقالات و تجارب

کاربردی فعالیتهای مکمل و فوق

برنامه درسی

اهداف :

احیای نقش تربیتی معلمان و تعمیم فعالیتهای پرورشی مدارس

ترویج و توسعه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه با هدف تلقین در آموزش و پرورش

ارتقای کیفیت و اثر بخشی فعالیتهای مکمل و فوق برنامه

عناوین  و موضوعات فرا خوان :

الف ) موضوعات مربوط به فرا خوان مقالات :

شیوه های مدیریت هماهنگی فعالیت های مکمل و فوق برنامه درسی

جایگاه فعالیت های مکمل و فوق برنامه در تحقق اهداف آموزش و پرورش

جایگاه فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در رشد همه جانبه ( جسمانی ُ عاطفی ُ شناختی و اجتماعی )

نقش فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان

فعالیتهای مکمل و فوق برنامه در سایر کشورها

نقش فعالیتهای مکمل وفوق برنامه در بهبود عملکرد تحصیلی و تربیتی دانش آموزان

ارتقای مهارتهای حرفه ای معلمان در طراحی و تدوین فعالیتهای مکمل و فوق برنامه

ب ) تجارب کاربردی :

تعمیق یادگیری و ایجاد ارتباط میان آموخته های نظری در کلاس با واقعیت های زندگی

توجه به اهداف وویژگی های محلی و منطقه ای

توجه به تفاوتهای فردی و نیاز های خاص  دانش آموزان

توجه به نیاز های نو پدید ملی و بین المللی

چهار چوب مقالات و تجارب ارسالی :

۱- ویژگی های عمومی :

** سازمان و انسجام منطقی مطالب ارائه شده

** تازگی ونو بودن

** ارائه مدل و توصیه های عملی

۲- ویژگی های اختصاصی :

** موضوعات بند الف ( مقالات ) ویژه اساتید ُ دانشجویان دانشگاهها ُ و مدرسان مراکز تربیت معلم می باشد .

** موضوعات بند ب (تجارب )ویژه آموزگاران ُ دبیران ُ مربیان ُ معاونین ُ مدیران مدارس ُ کارشناسان و مدیران مناطق و سازمان ها می باشد .

نحوه ارسال : 

-مطالب تایپ شده بر روی برگه های A4 و حداقل ۱۰و حد اکثر در ۲۰ صفحه باشد .

-کلیه آثار مقاله و تجربه با ذکر مشخصات کامل نویسنده شامل :

نام و نام خانوادگی ، عنوان مقاله یا تجربه ، مدرک ورشته تحصیلی ، آدرس و تلفن محل کار و منزل ارسال شود .

سایر موارد :

* از کلیه ارائه دهندگان مقاله در سطوح مختلف منطقه ، سازمان و ستاد تقدیر بعمل خواهد آمد .

* به ارائه دهندگان مقالات و تجارب برگزیده جوایز نفیسی اهداء خواهد شد .

* مقالات و تجارب برگزیده چا پ و در اختیار سازمان آموزش و پرورش استان ها و مناطق قرا خواهد گرفت .

زمان ارسال :

ارسال از مدرسه به منطقه تا مورخه ۳۰/۳/۸۶

ارسال از مناطق به سازمان تا مورخه ۱۰/۴/۸۶

معاونت آموزش و پرورش عمومی با همکاری معاونت پرورشی و تربیت بدنی استان اردبیل

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

روشهای گروهی شاگرد محور یکشنبه بیست و ششم فروردین 1386 12:21
در تدریس شاگرد محور معلم معمولا تسهیل کننده ی یادگیری است نه منبع دانش و هر چند که مسئولیت ایجاد شرایط مطلوب برای یادگیری بر عهده اوست ولی معلم نتایج یادگیری را کنترل نمی کند ودر واقع اگر چنین کاری انجام دهد عملا به جای تعلیم به تلقین روی خواهد آورد به روش های شاگرد محور روش های مردم سالار نیز می گویند .

انواع روشهای گروهی در تدریس :

بارش مغزی (brainstorming فوران اندیشه ُسیاهه اندیشه ها : idea Inventory )

این نوع از بحث زمانی سود مند است که سطح بالایی از خلاقیت مد نظر باشد .در طی این روش کمیت نظرات از کیفیت آن مهم تر است .زمینه باید طوری فراهم شود که همه اعضا به راحتی درباره موضوع اظهار نظر نمایند. تمامی نکاتی که شرکت کنندگان در بحث به مرور زمان عنوان می کنند وهمه درباره آن توافق دارند یادداشت می شود . به همین خاطر قبل از شروع بحث باید روش ثبت و ضبط بحث انتخاب شود . در ضمن بحث هیچ کس از اندیشه یا راه حل های پیشنهادی انتقاد نمی کند چرا که ممکن است مانع سهیم شدن فراگیران در سیاهه اندیشه ها باشد .

گروههای عقیدتی کوچ ( BUZZ - Group ) :

در این روش از گروههای کوچک معمولا ۲تا ۶ نفره به مدت کوتاه در خلال یک درس برای بحث درباره یک موضوع خاص استفاده می شود .کوچک بودن گروهها باعث مشارکت کایه اعضا ی کلاس میشود و می تواند مددکار سیلان اندیشه ها باشد . این روش معمولا همراه با سخنرانی سودمند تر است و به ویژه برای تقسیم مباحث هر جلسه درس و حفظ تمرکز شاگردان بسیار مفید است .

بحث دایره وار ( Fish BOWL ) :

ّهدف این روش گردآوری هر چه بیشتر افراد در یک گروه برای مشارکت و بحث درباره یک موضوع خاص است . لازمه استفاده از این روش آن است که اتاق به اندازه کافی بزرگ باشد و بتوان صندلی ها را دایره وار به گونه ای چید که تمام اعضای گروه در محیط دایره قرار بگیرند و به همین خاطر کاربرد آن در کلاسهای کمتر از ۲۰ شاگرد مفید تر است . معلم  سعی می کند حتی المقدور در بحث شرکت نکند به جز زمانی که می بیند بحث به بیراهه کشیده می شود ویا برای تشویق دیگران به مشارکت مداخله می کند . -

***********************************************************

برگرفته از : فصلنلمه آموزشی /پژو هشی /تحلیلی / خبری و اطلاع رسانی -پاییز ۱۳۸۵

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

خلاقیت شنبه بیست و پنجم فروردین 1386 12:5

تعریف و مفهوم خلاقیت و تفکر خلاق :

نگاهی به منابع معتبر مربوط به خلاقیت و نو آوری نشان می دهد که ریشه ی همه ی این اصطلاحان در نوع فکر و روش فکری انسان نهفته است . در حقیقت ُ فرد خلاق کسی است که از ذهنی جست و جو گر و آفریننده بر خوردار باشد . اندیشمند کسی است که با نگاه کردن به پدی ده ها و امور جاری زندگی چیزهایی را ببیند که مردم معمولی نمی بینند .و در نهایت از منابع و امکانات جدید تر ترکیبی بسازد که از نظر دیگران امکانپذیر نیست .همه انسانها تا قبل از گالیله گردش ایام و شب و روز را دیده بو دند اما از میان آنها تنها گالیله نسبت به موضوع حساسیت نشان داد و بر خلاف فکر رایج زمان خود اعلام کرد که زمین به دور خورشید می چرخد . اگر چه در آن زمان فکر او فکری جنون آمیز به حساب می آمد اما فکری نو و اندیشه ای متفاوت بود . خلاقیت به کار گیریتواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .به همین دلیل در بیشتر منابع اصطلاح خلاقیت و نوآوری با هم آورده شده است ودر ادامه می توان گفت ترکیب ایده ها و ایجاد پیوستگی بین ایده ها را می توان از ویژگی های فکری خلاق دانست که بر دو اصل استوار می باشد :

*****فرد خلاق تفکری تحلیل گرا دارد :تفکری که می تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند و عوامل تشکیل دهنده ی آنها را تشخیص دهد .

*****فرد خلاق تفکری خلاق دارد : نوعی مهارت ذهنی است که در آن قدرت تصور و اندیشهبه خلق ایده های جدید ونو به منظور دست یابی به یک یا چند راه حل می پردازد .

تجسم خلاق فن استفاده از نیروی خیال برای افرینش خواسته های زندگیمان است . بدین ترتیب کسی که تفکر خلاق دارد می تواند ذهن خود را بر روی یک چیز متمرکز کند و آنقدر به آن انرژی دهد تا واقعیت امر با آفریدن تصویری کاملا واضح و قابل درک در ذهن روشن شود .

خلاقیت و نوآوری چیست ؟

به اعتقاد عده ای از صاحبنظران خلاقیت فرآیندی معنوی ُمرموز و غیر قابل توصیف است و به نظر عده ای دیگر خلاقیت دست نیافتنی می باشد . بعضی از دانش آموزان فکر می کنند که هیچ قدرت خلاقیتی در وجودشان نیست که بخواهند آن را پرورش دهند .اما بیشتر متخصصین معتقدند که هر شخص دارای ویژگی هایی از خلاقیت می باشد زیرا خلاقیت یک فر آیند و شیوه جدید نگرش و بهره گیری از امکانات موجود است . برای استفاده از خلاقیت باید آنچه را دید که دیگران نمی بینند و آن گونه فکر کرد که دیگران فکر نمی کنند .

راهکارهای استفاده از خلاقیت :

یکی از راهکارهای استفاده از خلاقیت و نوآوری دانش آموزان ُشناخت ویژگی های جسمی ُ عاطفی ُاخلاقی ُ اجتماعی و شخصیتی آنان است . بدین منظور باید از  یافته های پژو هشی -روانشناسی نوین بهره جست و موضوع اخلاق را در دانش آموزان مد نظر قرار داد . از آنجایی که مدرسه مرکز پرورش سرمایه های اجتماعی دانش آموزان ُ سرمایه های فکری ُ و اندیشه جامعه می باشند اهمیت دادن به فضای آموزش در امر خلاقیت و نوآوری بسیار مهم تر و با اهمیت تر  از پیش جلوه می نماید . فضای مدرسه محیطی است که به دانش آموزان تعلق دارد و باید مطابق نظر و ذوق آنها آراسته شود که در این مورد سه کار اساسی بایذ انجام بگیرد .

۱- فضای کلاس و مدرسه از نظر رنگ و اراستگی با رشد روانی دانش آموز هماهنگ باشد .

۲- زنگ تفریح علاوه بر تخلیه بار هیجانی کودک لحظات بسیار مناسبی برای آموزش را بوجود آورد .

۳- معلم به عنوان مهمترین رکن آموزش بیشترین فرصت یاد گیری را فراهم نماید .

حال در این مورد که معلم چگونه میتواند در امر ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانش آموز موثر باشد باید معیارهایی تعیین گردد تا بر حسب آن معیارها ُ معلم ارزشیابی شود . این معیارها دارای چند خصوصیت زیر می باشد :

۱- نتیجه کار معلم : یعنی فراگیری دانش آموز و تغییرات رفتاری آنها .

۲- چگونگی روابط متقابل معلم و  دانش آموز .

۳- شخصیت معلم : مانند علاقه به تدریس ُ ثبات عاطفی و روانی ُ مهربانی و همدردی با دانش آموز ُ صبر و بردباری ُآشنایی با اصول روانشناسی ........

**************************************************

منبع : یاد یار مهربان -عبدالله خادمیان -ص ۱۳-۱۰ -پاییز ۱۳۸۵

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

چهارشنبه بیست و دوم فروردین 1386 14:59
گروه راهنمایی تحصیلی از کسانی که با ما در ارتباط هستند تقدیر و تشکر می نماید همچنان منتظر دیدار شما و دیگر عزیزان از وبلاگ گروه راهنمایی تحصیلی استان اردبیل هستیم . جهت اطلاع و ارتباط تنگاتنگ و تبادل نظر علاقمندان از سایر استانهای کشور  شماره تماس به شرح زیر اعلام می گردد :

شماره تماس تلفنی : ۲۲۳۱۶۹۱-۰۴۵۱

با تشکر

                   رئیس گروه راهنمایی تحصیلی استان اردبیل                     

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت

مدرسه شاد مدرسه سالم چهارشنبه بیست و دوم فروردین 1386 11:18
موضوع شرح
پیشرفت پیشرفت مدرسه خود را به صورت چارت و نمودار در معرض دید عموم قرار دهید .
موفق ها از افراد موفق جامعه برای سخنرانی به مدرسه دعوت نمایید .
گروه های دوستی بین مدارس گروههای دوستی و علمی و هنری تشکیل دهید تا دانش آموزان در خصوص علایق مشترک به تبادل افکار بپردازند .
آشنایی با تاریخ در هفته میراث فرهنگی دانش آوزان را با آثار تاریخی شهر خود آشنا سازید .
مسابقه مسابقه کتاب نویسی را بین دانش آوزان اشاعه دهید .
نشریات مدرسه را برای نشریات مختلف آبونمان نمایید . در انتخاب مجله با دانش آموزان و معلمان و اولیا ء همفکری نمایید .
اهدای کتاب از دانش آوزان بخواهید کتابهای مو جود در منزل خود را به کتابخانه مدرسه اهدا ء نمایند .
گروههای مطالعه در بین دانش آموزان با توجه به علایق مشترک ،گروههای مطالعه و تحقیق تشکیل دهید .
سرود برای مدرسه ی خودتان یک سرود بسازید .
شعار هر هفته شعاری برای مدرسه خود تهیه کنید ودانش آوزان زا ملزم به همکاری جهت عملی ساختن شعار نمایید .
کلاس محوری مدرسه را به جای معلم محور  ، کلاس محور بکنید .
درخت کاری مدرسه را بوسیله دانش آموزان درختکاری کنید .
مسابقه ورزشی بین کلاسها مسابقات مختلف ورزشی اجرا کنید .
رفتار مورد انتظار همهچیز را آموزش دهید و مطمئن شوید دنش آموزان می دانند چگونه از امکانات مدرسه استفاده نمایند .
کلاس اولیاء یک روز قبل از بازگشایی مدارس اولیاء را بجای دانش آموزان در کلاس فرا خوانید و انتظارات خود را به کمک معلمان برای آنها تشریح کنید .
اولین ها به اولین معلم ُ اولین اولیاء ُ و اولین دانش آموزی که در ابتدای سال تحصیلی وارد مدرسه می شود هدایایی تقدیم کنید .
جایزه به اولین کسی که در نماز خانه مدرسه نماز می خواند جایزه ای بدهید .
نیمکت در مدرسه برای نشستن دانش آموزان اطراف حیاط نیمکت بگذارید .
آیین نامه شرایط تحصیل و آئین نامه انضباطی را به دانش آموزان یاد آوری کنید .
نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

مدرسه شاد مدرسه سالم چهارشنبه بیست و دوم فروردین 1386 10:57
موضوع شرح
اطلاع از وضع خانوادگی دانش آموزان مطلع شوید .در غم و شادی آنان شریک شوید .
روز تغذیه روزی را بنام روز تغذیه صحیص نامگذاری کنید و در این روز درباره سوء تغذیه و اثرات منفی آن با دانش آموزان صحبت کنید .
غرور آفرینی با اجرای برنامه های ابتکاری -مشارکتی مدرسه را برای دانش آموزان غرور آفرین کنید .
کارگاه آموزشی برای معلمان الگوهای مختلف تدریس را به صورت فیلم - کتاب - کارگاه آموزشی آموزش دهید .
تولید گروهی وسایل آزمایشگاه و کارگاه را بصورت گروهی توسط دانش آموزان و معلمان تهیه کنید .
تشویق گروهی در هر مناسبتی از بهترین های اولیاء و دانش آموزان و معلمان تشکر کنید .
خود انضبا طی از دانش آموزان بخواهید اداره نظافت مدرسه را خود به عهده بگیرند . برای این منظور از گروههای داوطلب استفاده نمایید .
کتاب خوانی بین اولیا ءمسابقه کتابخوانی و تلخیص کتاب و بهترین تجربه ی تربیتی برگزار کنید .
گروه های ورزشی گروههای هنری مختلفی از جمله گروههای نمایشی و ورزشی و سرود و... در مدرسه تشکیل دهید .

نمایشگاه نمایشگاهی از فعالیتهای دانش آموزان تشکیل داده و از اولیا ءو مسئولان برای بازدید دعوت نمایید .
انجمن مبتکران انجمن دانش آموزان مبتکر تشکیل داده و از معلمان بخواهید دانش آموزان مبتکر را به این انجمن معرفی نمایند .
اردو اردوهای علمی و تفریحی مختلفی را برای اولیا ء و دانش آموزان و معلمان در نظر بگیرید .
خطر خطر ! برنامه های ایمنی و آموزشی از جمله زلزله و آتش سوزی و عبور از خیابان و...نیاز به تمرین دارند مطمئن شوید دانش آموزان می دانند در این مواقع چه باید بکنند .
یک ساعت یک ساعت یک روز و حتی یک هفته اداره مدرسه را به دانش آموزان بسپارید .
تلاش گروهی کار گروهی را در مدرسع به عنوان یک اصل غیر قابل برگشت قلمداد کنید و تشویق و تدریس گروهی را جایگزین تشویق فردی نمایید .
بهترین پیشنهاد سیستم پیشنهاد دهی را در مدرسه اجرا نمایید وبه بهترین پیشنهادات جوایزی را اختصاص دهید .
اینترنت از دانش آموزانی که به اینترنت دسترسی دارند بخواهید آخرین یافته های علمی را استخراج نموده ودر معرض دید دانش آموزان قرار دهند .
مسابقه علمی بین دانش آموزان کلاسهای مشابه ،مسابقه علمی بر گزار نمایید .
مشارکت در وضع و اجرای قوانین مدرسه از خود دانش آموزان کمک بگیرید .
توضیح از دانش آموزان بخواهید کتابی را که خوانده اند برای دیگران تشرح نمایند .
روشهای تدریس اولیاء را با روشهای تدریس معلمان آشنا کنید .
آشنایی با مشاغل روزی را به عنوان روز کار بنامید واز پدران بخواهید فرزندان خود را حتی به مدت یک ساعت به محل کار خود ببرند .
شرکت تعاونی در مدرسه شرکت تعاونی تشکیل دهید .
عضویت دانش آوزان علاقمند را در انجمن های علمی کشور عضو نمایید .
آموزش زبان انگلیسی مکالمه زبان انگلیسی را جزء فعالیتهای فوق برنامه مدرسه خود قرار دهید .
اینترنت مهارت استفاده درست از اینترنت و کامپیوتر را به دانش آموزان آموزش دهید .
سایت به کمک اولیا ء همکاران و دانش آوزان برای مدرسه خود سایت اینترنتی راه اندازی کنید .
نامگذاری کلاسها را بنام خود دانش آوزان ویا میهمانان ویژه و معلمان بطور هفتگی نامگذاری کنید .
معرفی مدرسه مدرسه خود را در غالب یک حلقه فیلم ویدیویی ویا جزوه ی آموزشی به اولیا ء معرفی نمایید .

برگرفته از کتاب مدرسه زندگی - دکتر غلامحسین عدالتی -جلد ۲ .

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

مدیر یک خط دهنده است . سه شنبه بیست و یکم فروردین 1386 9:11
نقش مهم یک مدیر مدرسه این است

که آینده را خوب ببیند سپس آن را به

افراد نشان دهد و بعد بگوید حرکت .

ایمان وقتی در دلی کاشته می شود که کننده کار خود صاحب دلی باشد .

علم وقتی در اندیشه کاشته می شود که مالک فکر خود نظم فکری باشد .

عمل وقتی در دست و پا جاری می شود که ملاک نمره و پاداش بیرونی از میان بر داشته شود .

واین سه زمانی اتفاق می افتد که به افراد اعتبار داده شود که تو می توانی .

مدیر مدرسه خط دهنده ای است که ببیند آیا مدرسه ی او سمت و سوی هدف مشخصی را گرفته است ؟؟؟

************************************************

دکتر غلا محسین عدالتی -مدرسه شاد ُ مدرسه سالم -جلد۱.

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

مدرسه سالم سه شنبه بیست و یکم فروردین 1386 8:57

در مدرسه سالم این قوانین به چشم می خورد :

*** تا میتوانی یاد بگیر !

*** ریسک کن !

*** نظر بده !

*** مطلع باش !

*** شک کن !

*** تصور کن !

*** تغییر کن !

*** بپرس !

*** متعهد باش !

*** فرصت آفرینی کن !

*** کار آفرینی کن !

*** فکر کن !

*** جستجو کن !

*** بیاب !

*** خودت را بشناس !

و..............

در مدرسه نا سالم یک قانون کلی وجود دارد :

تکرار کن !

*************************************

بر گرفته از : مدرسه سالم ُ مدرسه شاد -دکتر غلامحسین عدالتی - ۱۳۸۵ -جلد ۱ .

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

اطلاعیه دوشنبه بیستم فروردین 1386 13:0

اطلاعیه :

**************************

جایزه بگیرید!!!!        معرفی نمایید.         جایزه بگیرید !!!

فعالترین کمیته ی شورای دانش آموزی مدارس را (همراه با عملکرد )

معرفی کنید و جایزه بگیرید ..

گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی استان اردبیل

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

ده گنج مدرسه ما دوشنبه بیستم فروردین 1386 12:38

امروز مدرسه ما صاحب ده گنج است :            

۱- ما امروز در مدرسه اهدافی داریم که جهت حرکت ما را مشخص می کند.            

۲-ما امروز در مدرسه تعامل ارتباطی مناسبی داریم که همدلی را افزایش می دهد.   

۳- ما امروز در مدرسه مشارکت جمعی در کارها داریم که قدرت ما را افزایش می دهد.  

۴-ما امروز در مدرسه بهره وری داریم که اثر بخشی آموزشی را بالا  می برد .                   

۵-  ما امروز در مدرسه همبستگی داریم که توافق جمعی برای رسیدن به هدف را به ارمغان می آورد .   

۶- ما امروز در مدرسه عشق سوزانی داریم که موتور حرکت مدرسه را روشن نگه می دارد .

۷- ما امروز در مدرسه خلاقیتی داریم که نو آوریها را افزایش می دهد .

۸- ما امروز در مدرسه استقلال در تفکری داریم که اعتماد به نفس ما را بالا می برد .

۹- ما امروز در مدرسه انعطاف پذیری داریم که اهداف ما را اصلاح می کند .

۱۰- ما امروز در مدرسه اراده ی جمعی داریم که مشکلات ما را حل می کند .

منبع : مدرسه کجاست ؟    - دکتر غلامحسین عدالتی - مشهد ۱۳۸۴.

         

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

فعالیت خارج از کلاس دوشنبه بیستم فروردین 1386 12:17
 

عنوان فعالیت : بازی با کلمات

مرتبط با درس: زبان انگلیسی

هدف : افزایش میزان اطلاعات لغوی دانش آموزان - نقش دستوری کلمات

پایه : دوم و سوم

***************************************************************

شرح فعالیت :

در این روش تعدادی از کلمات مانند teacher را به دانش آموزان می دهیم ودر این روش دانش آموزان با استفاده از حروف این کلمه ُ کلمات جدیدی می سازند .این کار باعث می شود تا دانش آموزان با فرهنگ لغت بیشتر آشنا شوند وبه دنبال یادگیری کلمات بیشتری باشند . علاوه بر آن املای دانش آموزان تقویت می گردد . و دانش آموزانی که لغات بیشتری با این کلمه بسازند بعنوان برنده انتخاب می گردند .با توجه به این که مشکل عمده ی دانش آموزان عدم وسعت یادگیری کلمات است این روش دامنه ی لغات آنها را بنحو مطلوبی افزایش می دهد .

teacher :a.tea - eat- her- he- car- ear- cat- the- there- three- that

علاوه بر موارد فوق دانش آموزان باید نقش کلمات را در جدول مشخص کنند مانند جدول زیر که این کار باعث می شود تا نکات گرامری در ذهن دانش آموزان قرار بگیرد وموجب تکرارهای یادگیری بهتردر دانش آموزان می گردد .

حرف تعریف فعل صفت ملکی ضمایر فاعلی اسم

*******************************************************************

منبع : در جستجوی فعالیتهای خارج از کلاس -۱۳۸۲- گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی خراسان

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

فعالیت خارج از کلاس دوشنبه بیستم فروردین 1386 10:29
 

عنوان فعالیت : کشش سطحی آب

مرتبط با درس : علوم

هدف : مشاهده کشش سطحی آب - بررسی  مشاهده فضای خالی بین مولکولهای آب

پایه : اول راهنمایی

*************************************************************

شرح فعالیت :

هر گروه از دانش آموزان یک لیوان را کاملا پر از آب می کنند و بوسیله قطره چکان طوری درون لیوان آب می ریزند که دیگر نتوان آب درون لیوان ریخت سپس هر یک از دانش آموزان در هر گروه تعدادی سوزن را آهسته درون لیوان آب می ریزند بطوریکه لیوان پر از سوزن میخی می شود ولی آب از سطح لیوان بیرون نمی ریزد و قسمت بالای لیوان آب بصورت بر آمده محدب قرار می گیرد دانش آموزان با مشاهده آن به وجود کشش سطحی آب پی می برند و فضای خالی مولکولهای آب را مشاهده می کنند .

***************************************************************

منبع :در جستجوی فعالیتهای خارج از کلاس -۱۳۸۲-گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی خراسان

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

فعالیت خارج از کلاس یکشنبه نوزدهم فروردین 1386 11:49
عنوان فعالیت : رابطه فیثا غورث

مرتبط با درس : ریاضی

هدف : بکارگیری و استفاده از رابطه فیثاغورث در ساختمان

پایه : سوم راهنمایی

***************************************************************

شرح فعالیت :

بنایی می خواهد در یک ساختمان در اطاق را کار بگذارد با داشتن یک متر چطوری درب الحاق را عمود بر دیوار نصب نماید .

درب اطاق را در محل مورد نظر قرار می دهیم و چون وسیله ی دیگری نداریم باید درب اطاق با دیوار را طوری قرار دهیم که با اندازه گیری رابطه ی زیر بر قرار باشد .تا اینکه درب با دیوار زاویه ۹۰ درجه تشکیل داده و عمود بر دیوار باشد .

********************************************************************

منبع : در جستجوی فعالیتهای خارج از کلاس -۱۳۸۲-گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی استان خراسان

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

تلخیص برخی از روشهای تدریس شنبه هجدهم فروردین 1386 10:4
۱- روش توضیحی :

انتقال مستقیم اطلاعات به دانش آموزان - در این روش هم اصول و هم راه حل مسئله به مخاطب ارائه می شود . در خاتمه مخاطب باید بتواند به این سؤ الات پاسخگو باشد :

*نکات اساسی و اصلی مطلب کدامند ؟

*دلایل سخنگو و حقایقی که عنوان می کند چیست ؟

*مزایای مطلب بیان شده چیست ؟

*نکات اضافی و خارج از موضوع کدام بود ؟

۲- روش سخنرانی :

این روش نیز جزو روش توضیحی است و مراحل آن عبارت است از : ۱- مقدماتی ۲- میانی ۳- پایانی

۳- روش اکتشافی :

فرآیندی است که در آن باید دانش آموز ۱- مسئله را مشخص کند ۲- راه حل آن را در نظر بگیرد ۳- آزمایش کند ۴- نتیجه گیری نماید .

در این روش معلم دانش آموزان را راهنمایی محدود می نماید واین راهنمایی می تواند در محدوده های زیر باشد :

الف - توضیح اصول و راه حل مسئله    ب- فقط اصول یادگیری اکتشافی را توضیح دهد  ج - اصول و راه حل را نگوید مه در این صورت آن را یادگیری بدون راهنمایی معلم می نامیم (مثال : آموزش قانون انقباض و انبساط در اثر حرارت )

۴- روش حل مسئله :

الف - حل مسئله از طریق آزمایش وخطا (مثل باز کردن قفل با دسته ای از کلید ) ب- حل مسئله از طرق بینش و شناخت (مثل کشف یک پیام سری که با اعداد و ارقام بیان شده )  ج- حل مسئله با روش تحلیلی (تلفیقی از روش آزمایش و خطا و بینش و تفکر منطقی است در این روش اول مسئله همانند دانشمندان توصیف می شود بعد علت پدیده تشریح و بدنبال آن به پیشگویی می پردازیم )  د-حل مسئله با روش دیو یی که دارای ۵ مرحله است : ۱- مشخص کردن مسئله  ۲- حدس زدن علل مسئله    ۳- در نظر گرفتن راه حلهای ممکن  ۴- انتخاب بهترین راه حل ۵- اجرای راه حل انتخابی و نتیجه گیری .

۵-روش مباجثه :

که می تواند به سه روش ذیل باشد : الف - بحث کنترل شده توسط معلم  ب- بحث آزاد  ج- بحث گروهی

زمانی که موضوع دارای خصوصیات زیر باشد از بحث گروهی بهره می گیریم : ۱- موضوع مورد علاقه شرکت کنندگان در بحث باشد  ۲- شرکت کنندگان اطلاعاتی درباره ی موضوع داشته باشند  ۳- موضوع قابل فهم و آسان باشد  ۴- بتوان درباره موضوع نظرات متفاوتی را ارائه نمود  باید بدانیم در چه مواردی از بحث گروهی استفاده می نماییم : ۱- بخواهیم افراد را به مسائل مشترک آگاه و علاقه مند سازیم ۲- توانایی اظهار نظر در خصوص جمع را به دانش آموزان آموزش دهیم  ۳- برای آموختن موضوعاتی که مورد علاقه ی مشترک افراد است  ۴- برای ایجاد توانایی و رهبری و قدرت انتقاد و..... 

اعضای شرکت کننده در یک بحث گروهی عبارتند از : رهبر گروه - دانش آموزان - شخص مطلع - (در صورت لزوم ) - منشی و ناظر .

۶- روش پرسش و پاسخ :

برخی از فنون پرسش و پاسخ به قرار ذیل است :

۱. فرصت سؤ ال : برای پاسخگویی به سؤ الهای دانش آموزان ۵الی ۲۰ دقیقه اختصاص می یابد که به همین علت فرصت سؤ ال نیز نامیده اند . ۲. پرسشهای پیگیر - ۳. روش واحد کار ( پروژه ) واحد کار بررسی ، جمع آوری اطلاعات ، ویافتن راه حل ، مطالعه و انجام کار ، مطالعه و انجام کار عملی را به دنبال خواهد داشت .

الف - واحد کار گروهی که دراین صورت کلاس به صورت کارگاه در می آید ومحدودیت زمانی برداشته می شود .

ب- واحد کار فردی در طول سال تحصیلی معلم باید دانش آموزان را تشویق کند تا بر اساس علایق و تمایلشان و پس از آموختن اصول اساسی درس کلاس ، تکلیفی را به صورت واحد کار و به طور فردی یا گروهی انجام می دهند مثلا دانش آموز بخواهد در سنگ آهک فسیل پیدا کند ( جمع آوری فسیل )

۷- روش نمایشی یا مشاهده :

ابتدا معلم عملا جریان کاری را در برابر چشم فرا گیران انجام می دهد و آنگاه فراگیران همان کار را شخصا تکرار می کنند . روش نمایش دادن از چهار مرحله تشکیل یافته است : ۱. آمادگی ۲. توضیح ۳. نمایش دادن ۴. آزمایش و سنجش

۸- روش ایفای نقش :

در این روش فرد یا افرادی از دانش آموزان موضوعی را به صورت نمایش کوتاه اجرا می کنند برای اجرای این روش معمولا افراد زیر شرکت می کنند : ۱. معلم یا مسئول اجرا     ۲. ایفا گران نقش   ۳. مشاهده کنندگان

۹- روش تلفیقی :

کار معلم همانند کار نقاش است همانطوریکه نقاش رنگهای مختلف را در هم می آمیزد تا یک اثر هنری بوجود آورد یک معلم نیز باید از روشهای مختلف در تدریس خود بهره گیرد معلمی که از روش سخنرانی استفاده می کند در صورت لزوم می تواند با دانش آموزان بحث کند ، از آنها سؤ ال کند ، به آنها تمرین دهد ، برایشان آزمایش کند ، نمونه و یا مدلی را به آنها نشان دهد و غیره

منبع : تلخیص از کلیات و فنون تدریس

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

 

دموکراتیک

مستبد

رهبر

رئیس

کلام دوستانه

کلام خشن

دعوت

دستور

تأ ثیر

قدرت

تحریک

فشار

جلب همکاری

اجبار

ارائه پیشنهاد

تحمیل عقیده

راهنمایی

تسلط

تشویق

انتقاد

اشاره به موفقیت

جستجوی اشتباه

کمک

تنبیه

بحث و گفتگو

من به تو می گویم

کمک می کنم تا تصمیم بگیری

من تصمیم می گیرم تا اطاعت کنی

مسئو لیت تقسیم می شود

مسئولیت در انحصار رئیس

به تو می گویم چه می خواهم بکنم

به تو می گویم چه باید بکنی

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

برنامه امتحانی شنبه هجدهم فروردین 1386 9:19

برنامه امتحان هماهنگ استانی پایه های اول و دوم راهنمایی

ردیف پایه تحصیلی مواد امتحانی تاریخ امتحان ساعت شروع نوبت صبح ساعت شروع نوبت بعد از ظهر
۱ اول راهنمایی نگارش و انشا ۱۳/۳/۸۶ ۸صبح ۱۳ بعد از ظهر
۲ دوم راهنمایی جغرافیا ۱۶/۳/۸۶ ۳۰/۹ صبح ۱۵ بعد از ظهر

 

برنامه امتحانات غائبین مجاز هماهنگ استانی

ردیف پایه تحصیلی مواد امتحانی تاریخ امتحان ساعت شروع امتحان نوبت صبح
۱ اول راهنمایی نگارش و انشا ۳۰/۳/۸۶ ۸صبح
۲ دوم راهنمایی جغرافیا ۳۱/۳/۸۶ ۳۰/۹ صبح

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

برنامه امتحانی پایه سوم راهنمایی پنجشنبه شانزدهم فروردین 1386 14:28
          برنامه امتحانات نهایی خرداد ماه سال ۱۳۸۶ دانش آموزان و داوطلبان آزاد

                         (متفرقه و طرح جامع )سوم راهنمایی استان اردبیل   

                                 ساعت شروع امتحان :۱۱ قبل از ظهر

ردیف روز تاریخ مواد امتحانی ملاحظات
۱ سه شنبه ۱/۳/۸۶ ریاضیات
۲ پنج شنبه ۳/۳/۸۶ تعلیمات دینی
۳ شنبه ۵/۳/۸۶ تاریخ
۴ دوشنبه ۷/۳/۸۶ عربی
۵ سه شنبه ۸/۳/۸۶ املای فارسی
۶ پنج شنبه ۱۰/۳/۸۶ زبان انگلیسی
۷ شنبه ۱۲/۳/۸۶ تعلیمات اجتماعی
۸ یک شنبه ۱۳/۳/۸۶ نگارش و انشا
۹ چهارشنبه ۱۶/۳/۸۶ جغرافیا
۱۰ پنج شنبه ۱۷/۳/۸۶ قرآن
۱۱ شنبه ۱۹/۳/۸۶ علوم تجربی
۱۲ دوشنبه ۲۱/۳/۸۶ آموزش حرفه وفن
۱۳ چهارشنبه ۲۳/۳/۸۶ آمادگی دفاعی

 

 

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

فرم طراحی آموزشی چهارشنبه پانزدهم فروردین 1386 12:31

نمونه فرم طراحی آموزشی ویژه یک موضوع درسی

ماده درسی ...... موضوع درسی ........... مدت (دامنه) ......... نام معلم ..........  

مراحل موضوع شرح موضوع مدت

اقدامات قبل از تدریس

اهداف کلی .................. .....

 

اهداف رفتاری .................. ......
  روش تدریس .................. ......
مدل کلاسی و گروه آموزشی .................. .....
رسانه آموزشی ویژه .................. .....
ایجاد ارتباط و انگیزه سازی .................. ......

اجرای تدریس(فرایندیاددهی یادگیری و تعامل تجربیات)

ارزشیابی تشخیصی .................. ......
فعالیتهای معلم- دانش آموز .................. .......
ارزشیابی تکوینی و پایانی ................... ......
فعالیتهای خلاقانه دانش آموز .................. .......
تعیین تکلیف (عمومی ُگروهی و انفرادی ) .................. .......
فعالیتهای تکمیلی فعالیت مکمل .................. ......
فعالیت فوق برنامه .................. ......
   گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

نگرشها و روشهای آموزشی چهارشنبه پانزدهم فروردین 1386 10:22

مقایسه بعضی از نگرشها و روشهای آموزشی

عنصر سنتی مدرن
معلم به همه سوالات پاسخ می دهد دانای کل و از یادگیری بی نیاز است وحکومت می کند نظارت و راهنمایی طرح مسئله و حس کنجکاوی بچه ها را تحریک می کند و خود نیز یا می گیرد .
دانش آموز   سیستمی غیر فعال و یک بشکه خالی که قرار است معلم هر روز یک سطل اطلاعات در آن بریزد .  سیستمی فعال که لیاقت حل و طرح مسئله دارد زورقی که بر اقیانوسی از اطلاعات شناور است .
روش تدریس خطابه ُالقایی ُتوضیحی ُمعلم و کتاب محور و خلاصه تکیه بر یادگیری پاولفی فعالیت محور با طرح مسئله و تکیه بر یادگیری اکتشافی
مواد آموزشی کتاب درسی (دایره المعارفها از دنیا و آخرت بشریت )گچ و تخته برنامه درسی رایانه ای ُ کارگاه های یادگیری ُگردش علمی ُهمایش و....
ارزشیابی نتیجه مدار ُپایانی وبدون باز خورد فرآیند مدار ُ مستمر و با بازخورد feed back
فراگیر مشکل دار پر سوال ُبازی گوش ُشلوغ و فضول سر بزیر ُبی پرسش ُمنزوی و ساکت
 فراگیر سالم ساکت ُ حرف شنو ُو بزرگسال نما پرسشگر ُاجتماع گرا ُکنجکاو ُشلوغ و پر جنب و جوش
والدین معلمان تجربه های زندگی سنتی ُناظران انجام تکلیف و رابطان اجرای احکام مشاوران امین و معلمانی با تجربه که تدریس برخی از سر فصلهای فرزندشان را بر عهده می گیرند .
آموزشگاه مهد ُدبستان ُمدرسه مجازی (آموزشگاه مکان خاصی ندارد )
ابزار تربیتی والدین پدر و مادر می توانند بچه را کتک بزنند پدر و مادر می توانند ارزشهای کودک را شکل دهند
مفهوم یادگیری انباشت ذهن از مفاهیم تغییر باور و نگرش

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

مدیریت آموزش وپرورش منطقه ی نیر به تجزیه و تحلیل نمرات نوبت اول و ارزیابی آن با سال  قبل پرداخته وبدین ترتیب با شناسایی مدارس قابل توجه اقدام به تقویت آنها نموده تا در امتحانات نوبت دوم (خرداد ماه )پیشرفت قابل ملاحظه ای را موجب گردد .

اقدامات منطقه نیر در این راستا به شرح ذیل می باشد که مجموعه کامل آن در گروه آموزش وپرورش راهنمایی استان موجود می باشد :

۱- استخراج درصد تجدیدی ُقبولی ومیانگین نمرات به تفکیک دروس ُو مدارس

۲- استخراج کارنامه عملکرد مدارس کلیدی کارشناسیهای اداره

۳-ارسال نامه به مدیران مدارس و ضمن تشکر از زحمات آنها خواستار تلاش مستمر  جهت بهبود میانگین نمرات شده اند .(با مقایسه دو سال متوالی )

۴- ارسال  نامه به آموزشگاهها جهت تشکیل شورای دبیران و بررسی میانگین نمرات و تجزیه و تحلیل وضعیت .

ضمن تشکر از زحمات همکاران در منطقه نیر از مناطق و نواحی دیگر نیز انتظار ارائه طرحهای نو و اثر بخش در زمینه کیفیت بخشی به فرایند آموزش در مدارس را داریم .

گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی استان

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

استخراج آمار نمایندگان منطقه ای سه شنبه چهاردهم فروردین 1386 14:25
قابل توجه مناطق و نواحی :

در راستای آموزش تنظیم سند آموزش برای همه مقرر گردیده که مناطق و نواحی نمایندگانی از اداره آموزش و پرورش خود جهت شرکت در جلسه آموزشی در استان معرفی نمایند که اکثریت مناطق اقدام عاجل نموده اند ضمن تقدیر از این مناطق ونواحی از مناطق نامبرده زیر نیز خواسته می شود هرچه سریعتر نسبت به معرفی نمایندگان خود به سازمان طبق نامه ی شماره ۳۰۲/۸۰۲۱۶  مورخه ۱۳/۱۲/۸۵  اقدام نمایند .

۱- منطقه ارشق         ۲- منطقه شاهرود   ۳- منطقه گرمی             ۴- منطقه مشگین شهر     

                                                                با تشکر

                                      گروه آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی                             

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |

سر فصل استانداردهای تدریس حرفه ای ایلی شنبه یازدهم فروردین 1386 15:20
استاندارد اول :محتوای معلومات            (Content Knowledge)

معلم مفاهیم اصلی ،روشهای پژوهش وپرسش و ساختار رشد تحصیلی را می داند وتجارب آموزشی معنی داررا برای دانش آموز ایجاد می نماید .

استاندارد دوم : توسعه انسانی و یادگیری          (Human Development and Learning)

معلم میداند که افراد چگونه رشد می کنند ، پیشرفت می نمایند ،یاد می گیرند و فرصتهای یادگیری را جهت حمایت ،پیشرفت فردی ،اجتماعی و فکری دانش آموزان فراهم می نماید .

استاندارد سوم : تنوع و گوناگونی        (Diversity)

معلم می داند که چگونه دانش آموزان در روش های یادگیری با هم تفاوت دارند و بدین جهت فرصتهای یادگیری را برای دانش آموزان مختلف خلق می نماید .

استاندارد چهارم :برنامه ریزی برای تدریس          (Planningfor instruction)

معلم با برنامه ریزی و طراحی برای تدریس ، بر اساس معلومات رشته تحصیلی دانش آموزان با ارتباطات اجتماعی و اهداف آموزشی آشنا می باشد .

استاندارد پنجم : محیط آموزشی       (Learning Environment)

معلم از مفاهیم تحریک گروهی ، فردی و رفتاری ،به منظور ایجاد محیط آموزشی که اینتر کش متقابل اجتماعی مثبت و شرکت فعال در آموزش و خود ساختگی مؤثر می باشد ، استفاده می نماید .

استاندارد ششم : ارائه آموزش          (Instructional Delivery )

معلم استراتژی های گوناگونی را تا پیشرفت دانش آموزان در تفکرهای بحرانی ، حل مسأله وتشویق مهارتهای عملکردی می داند واز آنها استفاده می کند .

استاندارد هفتم : ارتباطات       (Communication)

معلم از اطلاعات مؤثر کتبی ،شفاهی ،غیر شفاهی و ابزارهای ارتباط بصری جهت پرورش دادن تحقیق فعال همکاری و پشتیبانی متقابل در کلاس درس استفاده می کند .

استاندارد هشتم : ارزیابی       (Assessment)

معلم با استراتژی های ارزیابی رسمی و غیر رسمی کامل آشنا بوده و از آنها جهت حمایت پیشرفت دائمی همه دانش آموزان استفاده می کند .

استاندارد نهم : روابط جمعی      (collaborative Relationships)

معلم به نقش اجتماع در تعلیم ،توسعه و نگهداری روابط جمعی و مشارکتی بین همکلاسی ها ، والدین آگاه بوده و تأ ثیر اجتماع در حمایت از آموزش دانش آموزوخیر و سعادت اورا می شناسد .

استاندارد  دهم : رشد حرفه ای و فکری    (reflection and professional Growth)

معلم ، شاغل متفکری است که پیوسته ،تأ ثیر گذاری فعالیتها را بر روی دانش آموزان و والدین بررسی می کند تا با انتخاب صحیح فعالیتها ،بر رشد حرفه ای آنان تأ ثیر بگذارد .

استاندارد یازدهم :    (professional conduct)

معلم آموزش و پرورش را به عنوان یک حرفه به منظور ابقای استانداردهای راهنمایی حرفه ای (شغلی )درک می کند و دانش آموزان را برای توسعه یادگیری آنان در شرایط مناسب راهبری می کند .

منبع : فصلنامه آموزشی -سال دوم- پاییز ۸۵مو سسه فرهنگی آرمان رشد

نوشته شده توسط کارشناس راهنمایی  | لینک ثابت |